Bedriftsteknologi

Lyn og torden gir kø på feilmeldingen

Yndlingsværet til Telenor må være overskyet grått. For når godværet i juli og august setter inn, kommer også det stadig tilbakevendende fenomenet; kø på feilmeldingen.

Frode Eriksen
8. aug. 2001 - 08:24

"Har dere forsøkt å ringe 05000 og så velge feilmelding? Prøv det. ", skrev en leser til oss i tirsdag.

Vi gjør det og kommer til meldingen "det er lang ventetid på grunn av nye feil etter tordenvær på Østlandet".

Informasjonsdirektør i Telenor, Helge Qvigstad, sier at feilmeldingssituasjonen første halvår var som normalen, med mellom 26.000 og 39.000 feilmeldinger i måneden. - Det var uvanlig gunstig for oss, sammenlignet med tidligere.

Men i juli kom det både lyn og torden som rammet teleinstallasjoner i første rekke på det som Telenor kaller for indre Østland, det vil si Oppland og Hedmark. - 48.000 feilmeldinger kom det bare i juli. Og samtidig er det ferieavvikling, sier Qvigstad.

- Det er kalt inn ekstramannskap som skal ta unna feilene, og av de 48.000 feilmeldingene ble 30.000 reparert på et par dager. I verste fall må en vente i 7-10 dager og da spesielt i innlandsfylkene, selv om det også der varierer noe.

Per mandag 30. juli var status i Telenor 2.600 uavklarte feilmeldinger.

Telenor gjør unna så mye som mulig, blant annet ved hjelp av det en kaller superhelger, der en tar unna så mye feilretting som mulig.

- Når det gjelder ISDN-forbindelse er det en del folk kan gjøre selv for å sjekke om alt fungerer. Det er så enkelt som å ta ut stikkontakten, og så sette den inn igjen, sier han.

Qvigstad vil ikke si hva som er Telenors favorittvær nå om sommeren, men konstaterer at enkelte tordenbyger er i stand til å sveipe over ganske store områder.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra