Må betale for å beholde ødelagt disk

Norske IT-kunder som leverer inn havarerte PCer, riskerer å måtte betale for å få harddiskene sine tilbake.

Hvis harddisken stopper, har du ikke bare krav på en ny disk. Forbrukerrådet mener du også har krav på kostbar redning av dataene på den ødelagte disken, det avslørte digi.no tidligere i januar.

Forbrukerrådet og IKT-Norge møtes i dag for å diskutere saken. De har trolig nok å snakke om, for begge parter kan vise til forhold som virker urimelige.

IKT-Norge har reagert på at selger av en harddisk kan bli gjort ansvarlig for å redde data fra opptil fem år gamle disker. Dette kan koste mange ganger mer enn selve disken, og med lave marginer på disse produktene, kan det bli direkte ulønnsomt å selge harddisker. Mange av digi.nos lesere har reagert på dette, og mener brukeren selv har ansvar for dataene.

Men det finnes også eksempler på at dagens ordning kan virke urimelig.

Nå tar nemlig bransjen bare ansvar for brukerens maskinvare, samt å gjenopprette operativsystem hvis en disk skulle havarere. Dette gjelder enten disken stopper på grunn av maskinvarefeil eller om det er et rettbart problem, for eksempel en partisjonstabell-feil.

Hvis kunden ønsker å få gjenopprettet informasjon fra den gamle disken, oppstår lett en gissel-lignende situasjon.

En kunde som henvendte seg til digi.no forteller at han leverte inn en bærbær PC som hadde en ukjent feil på harddisken.

Verkstedet konstanterte feil og ville erstatte den ødelagte disken med en ny som skulle inneholde nyinstallert Windows og programvare. Men tilbudet hadde en stor hake.

Hva skulle skje med den gamle disken? Kunden ønsket å få den tilbake, for eventuelt å forsøke å hente ut data igjen. Men verkstedet ristet på hodet.

Skulle kunden få reparert PCen på garantien, måtte han gi avkall på den gamle harddisken - eller betale dyrt.

Kunden fikk 20 dager på seg til å bestemme om han ville kjøpe fri sin egen havererte disk for 1.400 kroner, ellers ville den bli sendt tilbake til produsenten og være tapt for alltid. Å be verkstedet om å gjenopprette data ville bli dyrt, og i mellomtiden var kunden uten PC.

En rask sjekk viser at tilsvarende 40 GB harddisker for bærbare selges for rundt 650 kroner på diverse nettbutikker. Kunden må altså betale dobbelt pris for å beholde sin egen harddisk for å kunne gjøre et forsøk på å rette dataene selv.

Service-selskapet InfoCare, som er markedsleder, bekrefter at dette er praksis både hos dem og i resten av i bransjen. Infocare håndterer garantisaker for svært mange av de store nettbutikkene og butikkjedene, og får mange slike saker.

- Du får en ny disk, men er den gamle selgers eiendom. Infocare får en kreditt for disken hvis den leveres tilbake, som er lik den delen vi har satt inn i kundens maskin, sier Richard Heimvåg, leder på verkstedet til Infocare.

Infocare må med andre ord betale for den nye disken av egen lomme hvis de ikke sender den ødelagte disken til produsenten. Som uavhengig verksted må de følge produsentenes regler på dette punktet, mener Heimvåg.

- Produsentene ønsker å finne ut hva som er feil, og vil også forsikre seg om at produktet faktisk har feil. Det tas stikkprøver på defekte disker for å sjekke hva problemet skyldes, og om det er spesielle deler som feiler hver gang, sier han.

Hvis kunden ønsker å beholde den gamle ødelagte disken, regner Infocare den nye disken for et salg. Dette tar de en avanse på, som ikke er grådig, lover Heimvåg. Slikt salg er en nødvendig service, men ikke noen del av forretningsmodellen. Volumene deres er likevel beskjedne, så han utelukker ikke at diskene kan kjøpes billigere andre steder. At prisen kan bli det dobbelte mener han er uvanlig, men at det kan være PC-produsentene krever at man benytter spesielle merkevaredeler for at garantien skal gjelde, og at prisen på slike reservedeler kan være høy. Man kan med andre ord ikke bare kjøpe nytt selv på en nettbutikk.

Et annet spørsmål er om disken nødvendigvis er helt ødelagt selv om den ikke lar seg kjøre ved første forsøk. En del typer feil, for eksempel i den sentrale filtabellen, vil gjøre informasjonen ulesbar på vanlig måte, men kunder med litt erfaring kan ha mulighet til å hente ut data selv, ved hjelp av programvare som rekonstruerer dataene. Hvis disken overhodet ikke vil snurre, er det bare spesialister som Ibas som kan redde dataene, men Heimvåg innrømmer at marginene i denne bransjen ikke tillater at alle midler prøves ut før en disk forkastes. En ny disk kan koste omtrent det samme som én arbeidstime for en teknikker.

- Vi går ikke veldig langt inn i selve materien på disken, med mindre det bes om fra kunden, og da må han betale selv, slik det er i dag. Det kan være man for lett bytter disk eller legger inn nytt image, noen ganger, sier han.

Å "legge inn nytt image" betyr å reinstallere systemet og overskrive det gamle, gjerne med en ferdig disk fra produsenten av maskinen, med systemer tilpasset denne PC-en. Gamle data går da tapt, men Heimvåg understreker at de aldri sletter kunders data før de har fått tillatelse til dette.

Problematikken med harddiskkrasj er mer aktuell enn noensinne og Infocare har derfor planer om å utvide servicen.

- Vi har besluttet å bygge opp en klinikk sammen med Ibas for å kunne gjenopprette data. Vi skal ta oss av det som kan ordnes med programvare selv, mens disker med maskinvar-krasj antagelig vil gå videre til Ibas på Kongsvinger.

Med dagens praksis er det kunden som må betale for en slik gjenoppretting, men det skal bli ganske rimelig, lover Heimvåg.

Hvis man som privatperson eller bedrift henvender seg til Ibas koster det 8.900 kroner å gjenopprette dataene hvis maskinvaren er så skadet at platene i disken må tas ut, forteller Jan Holm, salgs og markedsdirektør hos Ibas til digi.no. Infocare vil sammen med Ibas gjøre dette langt rimeligere, sier Heimvåg.

Til toppen