Må selge Money Games - finner ingen kjøpere

Tre uker etter styrevedtaket om å selge ut aksjene i Global Money Games, har ansatte i PR-byrået Gambit ikke funnet kjøpere til aksjene.

- Vi har et pålegg fra styret om å selge aksjene, men vi kan ikke pålegge noen å kjøpe dem, sier administrerende direktør Odd Magnar Brubæk i Gambit til digi.no.

Styrevedtaket om å selge ut aksjene i Global Money Games, etter at digi.no satte søkelyset på aksjekjøp ansatte i Gambit hadde gjort i GMG. Disse aksjekjøpene ble gjort i forkant av en generalforsamling som fikk svært god pressedekning.

Gambit ble kritisert av flere andre aktører i bransjen, som mente det var betenkelig med en slik kobling mellom den informasjonsoppgaven Gambit hadde påtatt seg for GMG, og privatøkonomien til ansatte som håndterte denne oppgaven.

Selskapets styre mente de ansatte hadde handlet innenfor Informasjonsforeningens etiske retningslinjer, men ønsket å fjerne all tvil om selskapets integritet. Nå viser det seg vanskelig å finne kjøpere til aksjene, som i løpet av sommeren har steget fra et pålydende på sytti kroner til en toppnotering på 600 kroner.

Etter lanseringen av spillet startet for fjorten dager siden, har det ikke vært noen omsetning på aksjene, som sist ble omsatt til 40 kroner. Etter at aksjene ble splittet 1 til 10 innebærer dette en nedgang på over 30 prosent fra toppnoteringen.

For de ansatte i Gambit, er det svært usikkert om det korte aksjeeventyret vil bli noen lønnsom handel. Først ved årsskiftet vil GMG komme med informasjon om hvor mange spillere som har vært inne på tjenesten etter at den ble lansert.

- Å lansere en tjeneste som dette globalt er ikke noe som foregår på én dag. En skikkelig lansering av spillet vil vi ikke være ferdig med før det blir julaften, sier styreformann Pål Atle Skjervengen i Global Money Games til digi.no og legger til at det til tider har vært mer mediefokusering rundt selskapet enn det har vært behov for.

- Men nå har markedet overtatt, så det er realitetene som styrer dette fremover, sier han.

Til toppen