I forrige uke kom de første offisielle tallene på internettannonsering fra nettmediene i Norge. Tallene viste at Scandinavia Online hadde over 50 prosent av annonsemarkedet de to første månedene i år. SOL omsatte for rundt tre millioner kroner, mens Nettavisen som nummer to hadde rundt 650 000 kroner. Til sammen omsatte 11 nettsteder for rundt 5,5 millioner bruttokroner i januar og februar, ifølge GuruNEWS.
- Tallet er alt for lavt. Vi må ihvertfall fordoble antallet innholdsleverandører for å få en noenlunde oversikt over det totale annonsemarkedet når det gjelder nettmedier, sier konsulent Pål Munkvold i Norsk Reklame-Statistikk.
Han vil gjerne presisere at NRS selv ikke har gått ut med de tallene som ble offentliggjort i forrige uke. Helst ville selskapet ha ventet til de hadde avtaler med 25 aktører.
- Både Hjemmet Mortensen og Bergens Tidende vil ikke rapportere sine tall på en stund. Dessuten er vi i samtaler med Kapital og IDG-gruppen om levering av data, sier han og opplyser at det foreløpig skal bli månedlige oppdateringer fra NRS. De vil ikke ta stilling til om det er fornuftig å dele de forskjellige innholdsleverandørene i grupper etter allmenne aviser, bransjepublikasjoner, aksessleverandører og lignende.
- Etterhvert som markedet vokser, vil det bli naturlig å fokusere mer på annonsørene enn på nettstedene der annonsene foreligger. Det er slik vi måler reklamebruken i andre, mer tradisjonelle medier, sier han.