Måler ansiktsuttrykk med webkamera

Forskning ved MIT gir markedsførere enda mer utbytte av nettet.

Et amerikansk utviklingsselskap, Affectiva, som ble startet for to år siden av MIT-miljøet for «affective computing», har framstilt en applikasjon for automatisk vurdering av ansiktsuttrykk formidlet over webkamera.

Applikasjonen bygger på forskningsprosjektet Affect Valence Recognition From Facial Expressions.

En forsmak på hva applikasjonen kan brukes til, presenteres av magasinet Forbes, i artikkelen Interactive: Analyze Your Smile. Ideen her er at man aktiverer et webkamera – og applikasjonen – mens man ser på en reklamevideo. Applikasjonen vurderer hvordan du reagerer – stor smil, smil, ikke smil – og sammenlikner med smilene som er registrert hittil. Det er tre reklamevideoer å velge mellom. I dette tilfellet gis ingen tilbakemelding til annonsøren, kun til forskerne.

Mer bakgrunn om hva applikasjonen innebærer, gis av medietjenesten Online Media Daily, som gleder seg over at markedsførere endelig får et verktøy for å måle hvordan folk virkelig reagere på noe.

– Vi kan finne hvordan enhver person reagere på hva det måtte være, sier Affectiva-sjef Dave Berman. – De kommersielle anvendelsene er uendelige.

Affectiva arbeider med nærmere 100 kunder som ser for seg hvordan de kan bruke ansiktsuttrykksanalyse i sanntid til å gjøre det bedre på nett.

Det dreier seg ikke bare om å analysere folks reaksjoner, men også om å bruke ansiktsuttrykk til automatisk å utløse nye tjenester.

En ide går på spill: Hvis ansiktsutrykksanalysen tyder på at spilleren er i ferd med å kjede seg, kan spillet pensles over i et mer spennende spor.

En annen går på markedsføring: Hvis den som ser på en annonse virker forvirret, kan annonsen automatisk vise mer informasjon. Et stort smil kan derimot erstatte annonsen med et kjøpskjema.

Det er opplagt en personverndimensjon i denne teknologien, men det gjenspeiles ikke på nettsidene til verken MIT eller Affectiva.

Til toppen