Det danske firmaet Aston Research and Development er en del av nystiftede Aston IT Group. Aston Research and Development har 15 ansatte, og jobber i dag med 10 selskaper forskjellige steder i produksjonsprosessen, fra idé til salg eller børsnotering, skriver den danske avisen Jyllands-Posten.
Det første selskapet er Monogram, som selger skjorter etter mål på Internett. Denne virksomhet ble startet i fjor, av CDM Gruppen, et av de syv selskapene som nå er kjøpt opp av Aston IT Group.
Monogram har til nå solgt skjorter over Internett for tre millioner kroner. Dette er et selskap uten ansatte, og annonseringen har begrenset seg til noen få bannerannonser, sier utviklingsdirektør i Aston IT Group, Erik Rosenkrantz, til Jyllands-Posten.
Skjortesalg-prosessen er helautomatisert. Kunden velger skjorte etter design, stoff og mål, og ordren - dersom den er kreditverdig - sendes til en fabrikk i Italia som produserer skjortene og jevnlig rapporterer produksjons-status til selskapet.
Det er denne formen for automatiserte, selvdrevne Internettselskaper som Rosenkrantz mener gjør det mulig å starte en ny virksomhet hver måned, med en direktør som eneste ansatt.
Nettbutikkenes største utfordring er å få folk inn på sidene sine. - Hvis de først er inne, og service og konsept er tilfredsstillende, kommer de nok og kjøper igjen, sier han til J-P.
Monogram skal også inn på det tyske og engelske markedet.
Neste prosjekt er en eiendomstjeneste som skal tilby bud og takst på brukernes hus, leilighet eller eiendom, overvåking av lån, og en alarmtjeneste for kommende lover og regler som forventes å kunne ha økonomiske virkninger for boligeieren.
- Dette er en tjeneste hvor det viktigste er å komme først, sier Rosenkrantz, som mener det ikke er plass til mer enn én slik tjeneste på markedet.