Mange feil på Ericsson-telefon

Ericsson opplever at opptil ti prosent av mobiltelefonen 788 kommer i retur på grunn av produksjonsfeil. Ericsson hevder at telefonen ikke har flere feil enn andre modeller.

"Sexy svenske" skrev digi.no da vi omtalte den lille telefonen 788 som Ericsson lanserte med brask og bram i vår. Nå viser det seg at lykken for mange av telefonkjøperne var kortvarig. Enkelte mobiltelefonforhandlere i Sverige har fått så mange som 10 prosent av telefonene i retur på grunn av produksjonsfeil.

Ericsson har hatt suksess med den lille telefonen og har hatt leveringsproblemer. Ericssons produktsjef i Sverige, Per Körner, mener dette er årsaken til at forhandlerne er mer kritiske mot Ericsson enn normalt, ifølge Dagens Industri.

Avisen har kontaktet åtte forhandlere av mobiltelefoner i Stockholm, Gøteborg og Malmö, og alle bekrefter ekstra mange problemer med 788-modellen.

Körner sier at om det er 10 prosent med feil er det for mye. - Vi har ikke hatt flere reklamasjoner enn Nokia 8110 eller den nye Nokia 3110, sier han.

Australske Telstra har stanset salget av telefonmodellen 788, og Dagens Industri refererer rykter om at 200.000 eksemplarer skal trekkes tilbake fra markedet.

Johan Bee, som er sjefredaktør i tidsskriftet Mobile, sier i en kommentar at leverandørene heller risikerer produksjonsfeil framfor å vente med et produkt, for å unngå at konkurrentene får et ekstra forsprang.

Et eksempel var Motorolas Flare som førte til reduserte markedsandeler på grunn av feilprosenten.

Til toppen