Mange kan ønske seg SOL

SOL-sjef Birger Steen og tidligere medeier Jan Skøien peker ut flere selskaper som burde være interessert i SOL. Kanskje er Telenor et av dem.

Telenor, Telia og Schibsted De tre store eierne av Nordens største Internett-selskap, Scandinavia Online (SOL), er blitt enige om å selge selskapet. Det store spørsmålet er hvem som kunne være interessert i å kjøpe portalen. SOL er i utgangspunktet et hyggelig kjøp. Selskapet driver med store underskudd, men er med dagens kurs på 2,40 kroner per aksje priset til bare 110 millioner kroner. Dette er langt mindre enn kontantbeholdningen som trolig ligger rundt 350-400 millioner kroner og selskapet har en stab på 199 personer som kan slankes for å redusere mye av underskuddet.

En analytiker digi.no har snakket med peker på at i meldingen de tre selskapene har sendt ut utelukkes det ikke at en av dem kan bli kjøperen. Meldingen sier bare at de tre er blitt enige om en felles salgsprosess.

At man nå varsler at man er åpne for bud, kan være en skinnmanøver for å skaffe seg en prissetting av selskapet. Så kan det være fritt for de tre eksisterende eierne å overgå et eksternt bud.

Dette avviser imidlertid talsperson Dag Melgaard i Telenor.

- Telenor, Telia og Schibsted er blitt enige om at ingen av oss kan by på eller overta SOL i denne prosessen. Skulle vi ikke få solgt, må vi ta en ny vurdering, sier han til digi.no.

Jan Skøien, sjef for Micro Holding Invest fikk 500.000 aksjer og en del penger da han solgte DinSide til SOL i fjor. Skøien kastet kortene og solgte allerede i oktober.


- SOL er i dag et ganske hyggelig kjøp. Det er på tide at selskapet blir solgt, dette skulle vært gjort i våres. Salget kommer nå fordi eierne vil avskrive tapene på 2001-regnskapet som uansett blir dårlig, sier Skøien til digi.no.

Men Skøien er nådeløs i sin beskrivelse av selskapets utvikling de siste årene.

- Å drive en ren portal slik SOL gjør er en fire år gammel idé som nå er steinalder. Jeg har satset på innhold gjennom investeringer i Nettavisen og Din Side. Det har også AOL gjort og de tjener penger, Yahoo! og SOL gjør det ikke, påpeker Skøien.

Han karakteriserer SOLs arbeid med å stoppe tapene som "å sette på plaster når du har kuttet hovedpulsåren."

- SOL har vært altfor sene med å kutte. Ved børsnoteringen fikk selskapet inn én milliard kroner og selskapet har kunnet drive videre med store tap. Dette går snart ikke lenger. En ny eier må slanke staben dramatisk og rendyrke selskapet, nå driver man både som portal og har litt eget innhold, mener den tidligere medeieren.

Skøien mener at AOL er et selskap som burde være interessert i SOL. Andre muligheter er Lycos Europe, som har Bertelsmann og amerikanske Lycos i ryggen. Lycos eier allerede Spray. Tiscali har også vært aggressive kjøpere, mens konkurrentene Yahoo! og Microsoft ikke kjøper markedsandeler.

SOL-sjef Birger Steen vil ikke kommentere oppkjøpskandidater eller noen tidsplan, men indikerer at det burde være flere interessenter.

- Mange av våre konkurrenter har støtte fra en eller flere sterke hovedeiere . Dersom vi oppnår en tilsvarende situasjon som følge av eierskifte er det meget positivt. Skulle det ikke skje, har vi tilstrekkelig finansiering til å drive selvstendig til vi er lønnsomme som planlagt innen fjerde kvartal i 2003, sier Steen til digi.no.

Steen forteller at SOL gjennom nye driftsavtaler har redusert sine IT-kostnader med 40 prosent, men han vil ikke si hvor mye de ligger på nå.

Til toppen