- Mange web 2.0-selskaper vil forsvinne

Silicon Valley sprøyter milliarder inn i web 2.0-selskaper uten forretningsmodell.

Mange av nettselskapene som kastet seg på Web 2.0-bølgen opplever dårlig inntjening.

Da hjelper det lite at mange slike tjenester har ført til markante endringer i hvordan nettet benyttes, hevder en rekke entreprenører og investorer.

Sosiale nettverk, blogger og andre nettsteder, med brukergenerert innhold og kommunikasjon som kjernevirksomhet, opplever skuffende avkastning. Det til tross for over enn fire års eksperimentering med å gjøre slike nettsider lønnsomme.

Kombinert med nedgangen i amerikansk økonomi og færre børsintroduksjoner, gjør det at stemingen blant miljøer for oppstart av nettselskaper er kraftig dempet.

- Mange Web 2.0-selskaper vil forsvinne - Det kommer til å bli tøft de neste par årene, mange Web 2.0-selskaper vil forsvinne, sier Roger Lee, partner hos Battery Ventures til Financial Times.

Nettleserprodusenten Flock lykkes forrige uke med å hente inn 15 millioner dollar i frisk Venture-kapital. Selskapets administrerende direktør Shawn Hardin bekrefter til FT:

- Det er utfordrende makro-økonomiske tider.

- Hvis du ser på noen av verdivurderingene som blir gjort, kan man begynne å lure på hva slags inntjeningsfantasi de baserer seg på, fortsetter Mitchell Kertzman fra det Silicon Valley-baserte Venture-kapitalselskapet Hummer Winblad.

Mikrobloggingstjenesten Twitter gir håp for oppstartsselskaper som foreløpig ikke har funnet en solid forretningsmodell.

Twitter-tjenesten, som lar brukere publisere meldinger på inntil 140 tegn, har foreløpig ikke funnet ut hvordan de skal tjene penger. Det er likevel forventet at tjenesten som nylig passerte én million brukere vil gjøre det bra på sikt.

Den sosiale nettjenesten Ning og «widget»-produsenten Slide, som lager småprogrammer til andre sosiale nettjenester, skal begge være verdsatt til om lag en halv milliard dollar, etter nylig å ha hentet inn frisk kapital.

Den trege økonomiske oppstarten for Web 2.0-selskapene til tross, trenden med stadig økende bruk av sosiale nettsteder vil trolig ha en varig betydning.

Silicon Valley har vanligvis rett - Mulighetene som Web 2.0 byr på er svært virkelige. «Silicon Valley» har vanligvis rett, og er normalt tidlig ute, sier markedssjef Devin Wenig i informasjonsgiganten Thomson Reuters, til FT.

Til toppen