Et av disse selskapene er The Walt Disney Company. Megaselskapet har gjennom hele 90-tallet befestet sin posisjon som en av de store medieaktørene innenfor underholdning.
Men i dag er satsingen verdens nest-største medieselskap har foretatt seg, heller blek. Mot slutten av januar i år la selskapet ned søkeportalen Go.com, samtidig som de slanket Internett-satsingen i selskapet.
Denne uken kom meldingen om at selskapet skal slanke ytterligere. Ifølge Newsbytes skal Disney slanke bort ytterligere 135 stillinger fra selskapet Disney Internet Group - som er en trackstock for selskapets interaktive aktiviteter.
Totalt har Disney Internet Group kvittet seg med 535 stillinger i løpet av måneder. 400 ble stående uten jobb da Go.com ble lagt ned for tre uker siden.
Les også
Disney gir opp Internett-satsing
Det er satsingen ABCNEWS.com og ABC.com som får svi denne gangen. Dette er Disneys nettportaler for henholdsvis nyheter og underholdning.
Ifølge Jupiter Media Metrix er Disneys internettsatsninger samlet sett den syvende største web-tjenesten i verden, med mer enn 21 millioner unike brukere i måneden. Dette er 25 prosent av hele brukeruniverset.
Men lønnsomheten uteblir, noe som tvinger frem kutt i kostnader og bemanning.