JUSS OG SAMFUNN

Mannefall for Andeby.com

Mens AOL Time Warner delvis har greid å bygge suksess i den nye mediehverdagen, sliter Walt Disney med den digitale hverdagen. Bare uker etter nedleggelser av prestisjeprosjektet Go.com, er flere på vei ut døra fra ABC.

Sigvald Sveinbjørnsson
28. feb. 2001 - 06:48

Alvoret i den nye amerikanske mediehverdagen har kommet for fullt. Mens AOLTime Warner stadfester en enorm dominanse i det amerikanske mediemarkedet, også innen nye medier. Mende tradisjonelt største konkurrentene, som slåss om de samme målgruppene, har ikke lykkes.

Et av disse selskapene er The Walt Disney Company. Megaselskapet har gjennom hele 90-tallet befestet sin posisjon som en av de store medieaktørene innenfor underholdning.

Men i dag er satsingen verdens nest-største medieselskap har foretatt seg, heller blek. Mot slutten av januar i år la selskapet ned søkeportalen Go.com, samtidig som de slanket Internett-satsingen i selskapet.

Denne uken kom meldingen om at selskapet skal slanke ytterligere. Ifølge Newsbytes skal Disney slanke bort ytterligere 135 stillinger fra selskapet Disney Internet Group - som er en trackstock for selskapets interaktive aktiviteter.

Totalt har Disney Internet Group kvittet seg med 535 stillinger i løpet av måneder. 400 ble stående uten jobb da Go.com ble lagt ned for tre uker siden.


Det er satsingen ABCNEWS.com og ABC.com som får svi denne gangen. Dette er Disneys nettportaler for henholdsvis nyheter og underholdning.

Ifølge Jupiter Media Metrix er Disneys internettsatsninger samlet sett den syvende største web-tjenesten i verden, med mer enn 21 millioner unike brukere i måneden. Dette er 25 prosent av hele brukeruniverset.

Men lønnsomheten uteblir, noe som tvinger frem kutt i kostnader og bemanning.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.