BEDRIFTSTEKNOLOGI

Mannesmann forsøker å ese ut

Tyske Mannesmann satser på en ny strategi for å unngå å bli kjøpt opp av britiske Vodafone. Selskapet forsøker derfor å vokse seg så stor at et oppkjøp blir for dyrt for britene. I stedet snakker Mannesmann med AOL Bertelsmann om å delta i et felles joint venture.

Frode Eriksen
31. jan. 2000 - 10:21

Venturet AOL Europe er i dag verdsatt til 20,2 milliarder dollar eller nærmere 160 milliarder kroner. Dette vil Mannesmann gjerne ha opptil halvparten av og har innledet fohandlinger med de to selskapene som eier selskapet i dag; det tyske mediekonglomeratet Bertelsmann og amerikanske AOL.

AOL Europe er på mange måter forgjengeren til AOL Time Warner som fusjonerte sist uke ved at det representerer både aksess og innhold i samme selskap.

Men viktigst for Bertelsmann og AOL er at Mannesmann er Europas tredje største mobilselskap med aktiviterer i tre av de fem viktigste markedene; Tyskland (D2), Storbritannia (Orange) og Italia (Omnitel). Det kan sikre de tre selskapene et nytt ben å stå på i kampen om forbrukerne.

Mannsmann bruker dette i arbeidet med å overbevise aksjonærene at det er lurest å ikke selge aksjene sine til Vodafone akkurat nå. Budskapet er at aksjene blir mye mer verdt senere.

Ifølge Financial Times er Mannesmann interessert i å kjøpe seg inn i venturet, mens det er uklart om Bertelsmann og AOL sier ja siden de to selskapene må redusere sine eierandeler.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.