- Vi har en stadig bedre kvinneprofil. Hele 40 prosent av våre nye varer er for kvinner. Tidligere tenkte vi i grunnen på kvinner etter klokken 18, men nå blir de stadig mer sentrale i vår forretningstenkning, sier Paal Kristensen som er landssjef i Norge.
Profilen til Dressmart er frasen "For men only". Han avviser imidlertid at de er i ferd med å vanne ut profilen ved å gå bredere i målgruppeorienteringen.
Til nå har Dressmart, som startet i Norge 1. september i fjor, primært fokusert på holdne menn i alderen 25-45 som har liten tid til å handle. Produktene har vært dresser, skjorter, bukser, undertøy, sko og tilbehør som tilbys nettbrukere i åtte land med mål om ekspansjon i ytterligere seks i løpet av året..
E-tjenesten er egentlig svensk og ble startet i Sverige i april 1999. I Norge finnes det 3.200 medlemmer etter starten i september der en tredel har handlet mer enn én gang i e-butikken, ifølge Kristensen.
Han mener at utgangspunktet for Dressmart først og fremst er klærne og klessalget og at de vil kunne utvide dette etter hvert som man satser på å selge fritidsklær eller jobbuniform til menn eller kvinner. I løpet av året skal Dressmart inn i ytterligere seks land.
Nå starter ekspansjonen av Dressmart med utvidelse av porteføljen. De leverer sportsklær og fritidsklær på nettet fra i dag, og lanseringen skjer samtidig i åtte europeiske land. Målet med lanseringen er å ta en markedsandel på 30 prosent av onlinehandelen på det sportslige området.
Målgruppen er både menn og kvinner i alderen 20-55 år.
- Kvinneandelen i den tradisjonelle handelen er på 70 prosent. Det finnes kvinner som kjøper til sine menn samtidig som de også selvfølgelig står egne innkjøp, sier Kristensen som tror fritidssalget kommer til å dra opp kvinneandelen enormt.
Nettbutikken får svært god drahjelp fra nasjonale golfweber i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland med til sammen 1,3 millioner medlemmer i basen som potensielle e-handlende. Dressmart har sikret seg enerett på onlinesalget av golf og sportsklær på de fem golftjenestene:
Dessuten åpner Dressmart for prøving av klærne de selger over web med egne "show rooms" i det største byene i Europa, inkludert Oslo. Hensikten er å få kundene inn i lokalene, prøve klærne, ta mål til skreddersøm, bestille over nettet og få varene levert hjem på døren.