Undersøkelsen er gjort av firmaet NetCreations, som driver med nettopp markedsføring via e-post. Selskapet har gjennomført to spørreundersøkelser som begge viser at majoriteten av markedsførere på nettet mener at samtykke er viktig.
- Resultatet av vår første undersøkelse i februar viser at 80 prosent av de mer enn 5.500 spurte støtter lovgivning som tvinger markedsførere til å be om samtykke før de sender e-postreklame til forbrukerne sier administrerende direktør i NetCreations, Rosalind Resnick til Direct Newsline.
Den andre undersøkelsen ble gjort litt mer uformelt under en konferanse arrangert av det amerikanske forbundet for direkte markedsføring.
_logo.svg.png)

Også denne undersøkelsen viser at markedsførerne ønsker seg en ordning med innhenting av samtykke.
Her på berget har Stortinget nylig vedtatt lovverk som sikrer samtykke-prinsippet, både for reklame på e-post, telefon og via andre medier. Lovverket forventes å bli satt i verk fra første januar 2001.
Les:
Stortinget vedtar lov om personopplysningerDatatilsynet krever forhåndssamtykke for telefonsalg
Du må aktivt si ja til reklame på e-post og mobil