- Det ryddes opp i lokalene, det er alt som skjer i Produktdatabasen nå, sier Knutsen til avisa Tromsø. Selv har han satset alt på livsverket - og nå ryker både huset og bilen, forteller han.
- Dette vil bli en meningsløs konkurs. Alle hadde tro på oss, men det lot seg ikke gjøre å skaffe de fem millioner kronene som vi trengte, forteller Knutsen til lokalavisa.
Tromsø-selskapet PDB Produkt Databasen asa skulle bli markedsplassenes markedsplass. Selskapet hadde etablert en innkjøpsportal, og ambisjonen var å bli landets største "koblingsboks" mellom selgere, B2B-markedsplasser og kjøpere. Mer enn 70.000 produkter kunne bestilles gjennom pdb.net som å dagens lys den femte juni i år.
Åpningen markerte den foreløpige slutten på fire års tanke-, modellerings- og utviklingsarbeid, og plasserte PDB i en potensiell nøkkelposisjon i forhold til de aktørene innenfor det forventet meget lukrative B2B-markedet.
Visjonen til Knutsen og de nesten 20 ansatte i PDB var å skape en horisontal markedplass hvor alle kunne handle med alle, og med "en felles plattform som krysser alle bransjer, løsninger og ERP-systemer". Nøkkelen var et felles bedrifts- og produktregister som skulle være tilgjengelig for alle, basert på det offentliges registre og distribuert ved hjelp av XML.
Markedsplasser av generell karakter
Slik det ser ut i skrivende stund får ikke Knutsen og kompani bevist hva de egentlig er gode for. Det finnes imidlertid et ørlite håp om et snarlig comeback: Knutsen håper at han sammen med de ansatte og nye investorer kan stable ny kapital på beina før konkursåpningen.
- Det hadde produktet vårt virkelig fortjent, sier Knutsen til avisa Tromsø.