I september 2000 gjennomførte digi.no en opptelling av antall Internett-baserte markedsplasser i Norge. dotcom-bølgen hadde brukket over i USA, men her i Norge var de fleste fremdeles ved godt mot. For markedsplassene var det endelige svaret på hvordan man skulle tjene penger på Internett.
Privatkundene hadde ikke flokket seg til Internett slik man trodde ville skje, men markedsplassene skulle få bedriftene til å kjøpe og selge det meste gjennom automatiske bud- og auksjonsprosesser. Slik har det ikke blitt - for å si det diplomatisk. En voldsom overetablering og en bratt utforbakke for hele IKT-sektoren har feid som en nykvesset ljå gjennom bransjen.
Kunder og leverandører ønsker en standard og flokker seg rundt den største og mektigste markedsplassen. Dette har gitt en massakre i olje-/gassbransjen. Det dukket opp seks markedsplasser for å effektivisere den store bransjen, men nå er fem døde og delvis norskeide Trade-Ranger ser ut til å ha kapret posisjonen som markedsleder. I september 2000 kunne digi.no regne opp 30 markedsplasser. 10 var markedsplasser for salg og kjøp av generelle varer, mens resten hadde spesialisert seg på de tre norske bransjene: olje/gass, shipping og fiske/jordbruk/transport. Les også: digi.no samler
|
Markedsplasser i september 2000 Status nå: | |
Markedsplasser av generell karakter | ||
- IBX | Skal samarbeide med Atento | |
- Purchasegroup.net | Kom ikke i gang | |
- ISAL | Fusjonert med Tradebroker | |
- Fellesmarked.no | Lever | |
- Nedit.com | Kjøpt av svenske Emaco | |
- Oda-Nobb | Lever | |
- Industrinett.no | Lever | |
- pdb.net | død | |
- Massmarket.no | Kjøpt av Visma | |
- X-link.no | Overtatt av Promotor | |
- Hubshop.com | død | |
Markedsplasser for shipping | ||
- E4marine.com | Peker til matranserv.com | |
- Laycan.com | Programvare, eies av Ergo | |
- Bunkerworld.com | Lever | |
- OneSea.com | død | |
- Marine Provider | Lever | |
Markedsplasser for olje og gass | ||
- Vendor ITC | Død | |
- Eoil - olje | Død | |
- Oil.net | Død | |
- BuyEnergyHere.com | Død | |
- Achilles.com | Lever | |
- Energy24.com | Død | |
Markedsplasser for fisk, jordbruk og transport | ||
- Globeseafoods.com | Død | |
- MarEx.com | Død | |
- Intrafish.com | Ikke aktiv, visstnok i dvale | |
- Fishmarket.no | Lever | |
- Farmersfield.com | Død | |
- FarmFriend.com | Død |
digi.no avslørte for ti dager siden at Atento og IBX forhandler om å inngå et omfattende samarbeid. Innkjøpssystemet Atento ble laget og eid av Posten, DnB, Telenor og Accenture mens IBX kapret kontrakten for å bli offentlig sektors markedsplass.
Årsaken er klar: Lavere investeringstakt har gjort at Atento-systemet først tas i bruk nå. Man har ikke fått skaffet flere brukere av systemet og nå går de to tidligere konkurrentene sammen. Sammen håper de to å skape kritisk masse.
For selv IBX har bare 35 norske leverandører og 16 kjøpere. Det er først i løpet av første kvartal til neste år at dette tallet vil øke.
Situasjonen i markedet understrekes også ved at digi.no i arbeidet med denne artikkelen ikke har kommet over noen nye markedsplasser.