RESULTATERFINANS

Massedød blant norske markedsplasser

Alle bedrifter skulle selge og kjøpe det de trengte på Internett-markedsplasser, men en opptelling fra aktørene som hadde startet høsten 2000 er dyster lesing.

20. nov. 2002 - 11:47

I september 2000 gjennomførte digi.no en opptelling av antall Internett-baserte markedsplasser i Norge. dotcom-bølgen hadde brukket over i USA, men her i Norge var de fleste fremdeles ved godt mot. For markedsplassene var det endelige svaret på hvordan man skulle tjene penger på Internett.

Privatkundene hadde ikke flokket seg til Internett slik man trodde ville skje, men markedsplassene skulle få bedriftene til å kjøpe og selge det meste gjennom automatiske bud- og auksjonsprosesser. Slik har det ikke blitt - for å si det diplomatisk. En voldsom overetablering og en bratt utforbakke for hele IKT-sektoren har feid som en nykvesset ljå gjennom bransjen.

Kunder og leverandører ønsker en standard og flokker seg rundt den største og mektigste markedsplassen. Dette har gitt en massakre i olje-/gassbransjen. Det dukket opp seks markedsplasser for å effektivisere den store bransjen, men nå er fem døde og delvis norskeide Trade-Ranger ser ut til å ha kapret posisjonen som markedsleder.

I september 2000 kunne digi.no regne opp 30 markedsplasser. 10 var markedsplasser for salg og kjøp av generelle varer, mens resten hadde spesialisert seg på de tre norske bransjene: olje/gass, shipping og fiske/jordbruk/transport.

Les også: digi.no samler
de norske portalene


Sjekker man nettadressene, viser det seg at bare syv lever videre i sin originale form. For under presset fra markedet er nå nettadressene til 13 markedsplasser døde. Syv andre aktører har svart på markedskravene ved å selge seg til andre aktører eller legge om til annen virksomhet.

I tillegg til selskapene på listen, ble Industream startet i 1999 og selskapet er en av de som er i drift.

Bare åtte aktører har i dag en nettside som viser at selskapet er i live og driver en markedsplass under sitt gamle navn. Et eksempel på det knalltøffe markedet er hvordan selv to av de største aktørene sliter:

Markedsplasser i september 2000 Status nå:
Markedsplasser av generell karakter
- IBX Skal samarbeide med Atento
- Purchasegroup.net Kom ikke i gang
- ISAL Fusjonert med Tradebroker
- Fellesmarked.no Lever
- Nedit.com Kjøpt av svenske Emaco
- Oda-Nobb Lever
- Industrinett.no Lever
- pdb.net død
- Massmarket.no Kjøpt av Visma
- X-link.no Overtatt av Promotor
- Hubshop.com død
Markedsplasser for shipping
- E4marine.com Peker til matranserv.com
- Laycan.com Programvare, eies av Ergo
- Bunkerworld.com Lever
- OneSea.com død
- Marine Provider Lever
Markedsplasser for olje og gass
- Vendor ITC Død
- Eoil - olje Død
- Oil.net Død
- BuyEnergyHere.com Død
- Achilles.com Lever
- Energy24.com Død
Markedsplasser for fisk, jordbruk og transport
- Globeseafoods.com Død
- MarEx.com Død
- Intrafish.com Ikke aktiv, visstnok i dvale
- Fishmarket.no Lever
- Farmersfield.com Død
- FarmFriend.com Død

digi.no avslørte for ti dager siden at Atento og IBX forhandler om å inngå et omfattende samarbeid. Innkjøpssystemet Atento ble laget og eid av Posten, DnB, Telenor og Accenture mens IBX kapret kontrakten for å bli offentlig sektors markedsplass.

Årsaken er klar: Lavere investeringstakt har gjort at Atento-systemet først tas i bruk nå. Man har ikke fått skaffet flere brukere av systemet og nå går de to tidligere konkurrentene sammen. Sammen håper de to å skape kritisk masse.

For selv IBX har bare 35 norske leverandører og 16 kjøpere. Det er først i løpet av første kvartal til neste år at dette tallet vil øke.

Situasjonen i markedet understrekes også ved at digi.no i arbeidet med denne artikkelen ikke har kommet over noen nye markedsplasser.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.