Et serveringssted med smilefjes på Grünerløkka i Oslo. Mattilsynet startet Smilefjesordningen 1. januar 2016. Den skal informere forbrukerne om de hygieniske forholdene ved et serveringssted. Smilefjessymbolene som deles ut har tre varianter: smilefjes, strekmunn og sur munn.
Et serveringssted med smilefjes på Grünerløkka i Oslo. Mattilsynet startet Smilefjesordningen 1. januar 2016. Den skal informere forbrukerne om de hygieniske forholdene ved et serveringssted. Smilefjessymbolene som deles ut har tre varianter: smilefjes, strekmunn og sur munn. (Bilde: Roald, Berit)

Mattilsynet

Mattilsynet skal digitalisere for nær 400 millioner kroner. Nå er rammeavtalene signert

To norske IT-leverandører og én svenske har vunnet oppdraget.

Én tidligere rammeavtale er splittet i to når Mattilsynet peker ut hvem som skal bistå med IT-utvikling og vedlikehold de neste årene.

Visma Consulting har vunnet den ene. Den andre rammeavtalen gikk til Acando med Computas som underleverandør.

Disse avtalene har en gråsone mellom seg. Videre planlegging vil påvirke fordelingen mellom partene, men oppdraget er uansett stort.

Samlet dreier det seg om en oppgitt verdi på inntil 390 millioner kroner, opsjoner inkludert.

Avtalene gjelder utvikling og vedlikehold av tilsynssystemer for perioden 2017-2019, med mulighet for årlige forlengelser ut 2022. 

Kjernen får leve videre

Computas har utviklet Mattilsynets Tilsynssystem (MATS) siden 2006. Dette er et prisbelønnet saksbehandlingsystem og en kjerneløsning med en lang rekke integrasjoner, blant annet mot ePhorte og Altinn.

Likevel er det Visma-konsulenter som får ansvar for å ivareta kjernen i dagens løsning videre. Acando (konsernet er notert på Stockholm-børsen) med det norske løsningshuset Computas som partner får ansvar for det tilsynet kaller nye løsninger og applikasjoner, som altså bygger oppå denne.

Mattilsynets IKT-direktør Per Håvard Pedersen og adm.dir. Sven Ivar Mørch i Acando Norge.
Mattilsynets IKT-direktør Per Håvard Pedersen og adm.dir. Sven Ivar Mørch i Acando Norge.

– Tidligere fokus på saksbehandlingsstøtte blir nå vridd over til å utnytte digital informasjon bedre i våre prosesser. Videreutviklingen vil foregå i tre spor, forklarer Mattilsynets IKT-direktør Per Håvard Pedersen til digi.no.

Mobile løsninger

Det skal lages løsninger som understøtter og sluttfører mer av tilsynets arbeid ute i felten. Dette kan betraktes som en økt satsing på mobilitet. Foreløpig er ingen av tilsynets applikasjoner tilpasset nettbrett eller smarttelefon, de bruker i dag pc-er, men det skal endre seg.

– I avtaleperioden skal det utvikles tilsyns- og arbeidsmetoder ved hjelp av nye, mobile, tilpassede klienter, heter det i pressemelding fra Visma Consulting.

Spor to handler om å bli mer kunnskapsbasert ved å bruke dataanalyse i større grad, som ledd i beslutningsgrunnlaget når de har tilsyn. Både egne data, samt datasett fra ulike aktører.

Vidar Evensen (fra v.), adm.dir i Visma Consulting utveksler det typiske håndtrykket med Per Håvard Pedersen i Mattilsynet.
Vidar Evensen (fra v.), adm.dir i Visma Consulting utveksler det typiske håndtrykket med Per Håvard Pedersen i Mattilsynet.

– Det ligger nok et potensial for å bedre utnytte informasjon til analyse, mener Pedersen.

Viktige momenter er hvordan brukerne best utfører sine oppgaver, ivaretakelse av data- og systemsikkerhet, og hvordan utviklingen påvirker Mattilsynets portefølje og arkitektur, opplyser Acando i en pressemelding.

Mindre papir

Det tredje sporet handler om digitalt førstevalg, som altså er krav og forventninger om digitalisering i forvaltningen. I denne sammenheng vil det innebære økt bruk av selvbetjeningsløsninger, der aktørene selv kan rapportere digitalt til tilsynet.

Noe er på skjerm, noe er veiledninger, noe kan være opplæring i regelverk. Mattilsynet har fortsatt en del papirbaserte skjema.

Pedersen må medgi at det ikke er foretatt konkrete beregninger av hva potensialet er for innsparinger i kroner og øre, når nye digitale løsninger fremover vil erstatte papir.

Få også med deg denne kommentaren: Slik kan Norge unngå å bli en digital sinke »

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen