Maya klar for Intel-Mac

Autodesk annonserte i går at selskapets Maya-program nå kan kjøres på Intel-basert Mac-er. Fra før har programmet støttet Windows, Linux og PowerPC-basert Mac.

Intel-Mac-støtten kommer sammen med versjon 8.5 av 3D-modelleringsprogrammet, som brukes mye i forbindelse med produksjon av dataspill, TV-innhold og film. Programmet er spesielt kjent for egenskaper knyttet til karakteranimasjon.

Blant de øvrige nyhetene i 8.5-utgaven er støtte for Python-skript, som et alternativ til programvarens eget skriptspråk, MEL.

Dessuten er Maya Nucleus og Maya nCloth inkludert. Nuclues er et forent simuleringsrammeverk som åpner for interaktive simuleringer samtidig som brukerne har full kontroll over animasjonen. Dette skal gjøre det mulig for brukerne å opprette elementer som samhandler med andre dynamiske objekter, for eksempel væsker, klær eller uelastiske gjenstander, i en 3D-animasjon.

Maya nCloth er den første modulen til Nucleus og skal brukerne ytterliger kontroll over simuleringer av klær, plast, metall og andre materialer. Blant annet skal det gjøre enklere å skape komplekse simuleringer som involverer sammenstøt mellom klesplagg, for eksempel en kappe over en jakke.

En oversikt over de øvrige nyhetene finnes her.

Maya 8.5 koster mellom 2000 og 7000 dollar, avhengig av om man velger Complete eller Unlimited-utgaven. Maya nCloth er blant det som ikke inkludert i Complete-utgaven.

Til toppen