Det har vært heftige diskusjoner og delte meninger omkring Internett som annonsemedium. Mediebyrået Media.com Interactive foretok nylig en rundspørring i bransjen for å kartlegge hvordan tilstanden var blant de største nettstedene i Norge på inntektssiden.
Byrået kom fram til at det slett ikke stod så dårlig til med nettbransjen som tidligere forutsatt, selv om Media.com måtte nedjustere prognosene sine i forhold til begynnelsen av året da de foretok den første rundspørringen.
Nå har mediebyrået foretatt en ny undersøkelse på oppdrag for Telenor Mobil, der hensikten var å måle effekten av en internettkampanje for mobilselskapets nye nettsider.
Undersøkelsen viste at nesten 25 prosent av de som deltok i undersøkelsen hadde fått med seg budskapet i annonsene. Over halvparten av disse (57 prosent) valgte å besøke nettstedet. Det skriver Journalisten.no.
Nina Hølke, som er 'pixelagent' i MediaCom, sier undersøkelsen gir et positivt signal om at internettannonsering faktisk fungerer.
- Internett har fått ufortjent mye kritikk, og jeg synes en del aktører har stilt nesten respektløst høye krav til nettet som tross alt er en ny mediekanal, sier hun til Journalisten.
Undersøkelsen ble gjennomført på nettet over en firedagers periode. Over 3.500 personer besvarte pop-up skjemaet som ble lagt ut på rundt 50 ulike nettsteder.
Hølke opplyser til Journalisten at Telenors kampanje gikk over fire uker og var en rimelig kampanje til litt under 300.000 kroner. I forhold til investeringen, synes Hølke at Telenor Mobil oppnådde et godt resultat.


Svenske annonsører tror på økt nettannonsering
SOL: - For tidlig å friskmelde annonsemarkedet
Ser lys i enden av nettannonse-tunellen
En av tre annonsører synes nett-annonser er for dyre
JupiterMMXI: - Norske annonsepriser på nett er lave
Prisen på europeisk nettreklame faller drastisk
Dagbladet.no kopierer mega-annonse
24 timers mega-annonse på VG.no