Media.com: Uprofesjonelt av Dagbladet

- Dette er overraskenede uprofesjonelt av Dagbladet, sier medierådgiver Nina Hølke etter at Dagbladet på fredag måtte beklage en artikkel i egen avis om internettbruk.

Det var fredag at Dagbladet både på web og på papir hevdet at Dagbladet.no var største nettavis i landet. Det førte til flere reaksjoner, både fra konkurrenter og Norsk Gallup som står bak internettmålingene.

Dagbladet hadde sammenlignet tallene i samkjøringsoversikten i desember 2002 med VG.no og kommet til at de hadde passert sin største konkurrent. Problemet var bare at i desember var Dagbladet.no ikke størst, verken blant de rene nettstedene eller blant samkjøringene.

Les saken her:

- Det første jeg tenkte da jeg så dette, var at det er overraskende uprofesjonell opptreden av Dagbladet, sier Nina Hølke til digi.no. Hun er til daglig pixelagent i mediebyrået Media.com Interactive, samtidig som hun er styreleder i nettorganisasjonen INMA.

- Jeg har alltid oppfattet Dagbladet som en seriøs medieaktør, men denne gangen har de gjort en grov feil. De må jo ha vært bevisste på det de gjorde, det blir litt for tafatt å skylde på desken på en relativt stor medienyhet, mener hun.

Hun er imidlertid usikker på om dette kommer til å få noen negative ringvirkninger for hele nettbransjen og WebMeasure som måleverktøy. Det fortalte Gallup at de fryktet i kjølvannet av denne saken.

- Jeg er usikker på hvilke konsekvenser dette kommer til å få for bransjen. Talltriksing har foregått siden tidenes morgen innen mediebransjen, alle vet at statistikk kan benyttes på forskjellige måter. Man er vant til at salgsavdelingen vrir og vender på tall, men da er de som regel korrekte. Dette er litt mer spesielt, mener hun.

Hølke håper at dette er et enkelttilfelle og at det ikke er innledningen på en lengre tallkrig blant nettaktørene:

- Jeg håper jo at resten av bransjen holder seg i ro. Det er svært rart at Dagbladet.no gjør dette, de sliter med VG som sin argeste konkurrent og er egentlig ikke så veldig langt bak. Den beste intensjonen jeg kan tillegge avisen er at de har gått litt rundt seg selv i dette tilfelle. Det er imidlertid andre intensjoner det er mulig å tillegge dem som er mindre hyggelige, sier Hølke og fortsetter:

- Hvorfor brøt de for eksempel sperrefristen til Gallup på WebMeasure-tallene? Hvorfor nektet de å følge Metodegruppens anbefalinger om WebMeasure og spilltjenesten 123 Spill som de hadde inkludert i målingene? Dette er unfair play, og det overrasker meg at det er Dagbladet som gjør dette. Jeg kan ikke skjønne hva de skulle tjene på slik oppførsel, sier Hølke.

Det er Rune Røsten, sjef i DB Medialab, selskapet bak Dagbladet.no, helt enig i.

- Vi har jo ingenting å tjene på å skrive usannheter og fordekke fakta. Artikkelen i sin helhet er ikke representativ for hva vi ønsker å stå for. Derfor har vi da også beklaget den, og da spesielt tittelen, sier han og mener det er to aspekter som er kommet i skyggen i denne saken:

- Det ene er at det er et faktum at samkjøringen vår er blitt veldig stor. Det andre er at Dagbladet.no relativt sett ligger mye bedre an i forhold til VG på nettet enn vi gjør på papir. I ettertid ser vi at det er det vi skulle ha fokusert på, sier Røsten.

Her er de korrekte lesertallene for rene
nettsteder i desember 2002, ifølge WebMeasure:

Her er de korrekte lesertallene for nettsteder
i samkjøringer i desember 2002, ifølge WebMeasure:

Til toppen