Mediebildet rakner

I fremtiden vil det bli vanskeligere å skille avisenes nettsteder fra nettsteder drevet av fjernsynskanaler, radiostasjoner og andre mediebedrifter.

Dette sier medredaktør Colin Phillips i Editor & Publisher til E&P Interactive.

Under konferansen for interaktive redaktører og utgivere, som ble avsluttet fredag, kunne Phillips se en stor forandring fra fjorårets konferanse.

- Media blir mer og mer sammenfallende. Vi står foran det som helt tydelig er et monumentalt skifte i medialandskapet ettersom linjene mellom ulike medier blir mindre klare på Internett, sa Phillips og la til at dette var et skifte som ingen mediebedrifter kunne overse.

- For leserne, såvel som for annonsørene, vil det blir vanskeligere å skille mellom nettsteder som er drevet av avisbedrifter og nettsteder som er drevet av fjernsynskanaler eller andre mediebedrifter på Internett.

Phillips sa videre at det idag er rundt 4.000 ulike nettsteder for nyheter som drives av avisbedrifter, radiostasjoner, fjernsynskanaler, og utradisjonelle nyhetsorganisasjoner, og samtlige jakter på de samme sponsorene, annonsørene og leserene.

George Irish, visepresidenten i Hearst Corporations avisdivisjon, advarte i sin tale avisbedrifter mot å undervurdere Internett fordi de kun ser de tekniske begrensningene istedet for det fremtidige potensialet.

- Problemer som i dag plager Internett, kan sees i sammenheng med de problemene radio hadde i sin ungdom. Den gang fikk de statiske ulydene enkelte til å tro at radio aldri ville bli noe massemedium. Internetts ulyder ligger i førstegenerasjons programvare, liten båndbredde, stadig skiftende standarder og en dårlig forståelse av mediet muligheter, sa han.

Irish mente også at mange aviser gjør en allvorlig feil ved å skille Internett og den trykte utgaven av avisen.

- For mange aviser forsøker å skape en todelt identitet i lesergruppene sine. Istedet burde de tilstrebe å beholde og styrke den lokale identiteten de har bygget opp, og forsøke å få denne til å smitte over på nettstedet deres. Hvorfor skal de snu ryggen til en formel som har skaffet dem suksess tidligere? Vi må utnytte det arvegodset vi har.

Hvor viktig dette arvegodset er, var flere talere innom under konferansen. En av disse var Dorothea C. Palsho, president for forretningsutgivelsene til Dow Jones & Company.

- Vi er ikke bare innholdsleverandører. Vi ser ikke på nyheter og informasjon bare som handelsvarer, men heller som en serie hendelser vi dekker. Til denne dekningen legger vi til verdien av vår kunnskap, innsikt og bedømmelse, før vi setter det i en kontekst og et perspektiv. Det er ikke snakk om trær og avisbud mot kabler og bits. Det er forskjellige midler for det samme formålet. Det handler om redakjsonell virksomhet, ikke bare om salg av nyhetsstrømmen.

Palsho understreket også viktigheten av troverdighet også innenfor det nye mediet.

- Det båndet av troverdighet og tillit vi skaper med våre lesere er en viktig verdi uansett hvilke nye medieformer som utvikler seg. For om ikke informasjonen er riktig, ikke korrekt eller troverdig, spiller det liten rolle hvor smart leveringsformen er, hvor brukervennlig grensesnittet er eller hvor attraktiv prisingen er, for da vil ikke kundene bruke det.

Til toppen