De nye tjenestene og verktøyene skal offisielt kunngjøres på et stort arrangement i San Francisco i dag, ifølge blant andre Wall Street Journal og News.com. "Megaservices" er ledd i en strategisk reorientering av Microsoft, kjent som Windows DNA 2000, der DNA står for Distributed interNet Architecture.
Noen av de viktigste bestanddelene i de nye megatjenestene er:
- Passport, et opplegg for legitimasjon og betalingsformidling over Internett
- LinkExchange, et system for å utveksle bannerannonser
- Babylon, mellomvare for å knytte webapplikasjoner til eksisterende økonomisystemer og andre tjenerbaserte applikasjoner.
- BizTalk Server, XML-baserte komponenter som kommuniserer spesielt med Microsoft Outlook.
Ifølge en rapport fra Forrester Research, foretrekker to av tre store selskaper å bygge sin webutvikling på ikke-Microsoft arkitektur som Java og Corba, framfor Microsofts objektmodell COM. Bill Gates fanget opp den samme trenden i fjor da han skrev et internt dokument om behovet for en egen Microsoft "web plattform" kalt Megaserver.
Microsofts problem er at selskapet ennå ikke kan tilby noe integrert verktøy for å utvikle nettsteder med avansert interaktivitet og elektronisk handel. Verktøyene nevnt ovenfor skal integreres i utviklerpakken Visual Studio 7.0 i løpet av neste år. Målet er å gjøre det like enkelt å lage webapplikasjoner som det er å programmere i Visual Basic.
Det dreier seg altså om en forhåndsannonsering av produkter som kan ventes i løpet av et års tid. Hensikten kan blant annet være utsette avgjørelser hos brukere som ellers ville ha valgt eksisterende produkter fra Microsofts konkurrenter, her det i kommentarene til kunngjøringen. Det pekes også på at Microsofts strategiske reorientering gjenspeiler Bill Gates' ønske om å holde Microsoft på topp i en tid da PC-er ikke nødvendigvis blir det mest utbredte middelet for Internett-tilgang.