RESULTATERFINANS

Mektige krefter kjemper mot netthandel

Det vil ikke plutselig løsne for netthandel, det blir langsomt vekst. For det er mektige krefter som kjemper mot, mener MMI-analytiker Rune Eilertsen.

16. jan. 2002 - 11:38

En fersk MMI-undersøkelse viser at nordmenn er ekstremt opptatt av sikkerhet når de handler på Internett. Men det er bare fordi det har vært - og er - så mange negative medieoppslag om virus, hacking og mulighetene for svindel, mener senioranalytiker i MMI, Rune Eilertsen.

Han mener imidlertid at det i tillegg er helt andre årsaker til at netthandel ikke har tatt av i Norge - og heller ikke gjør det i mange andre land. Det vil ta lang tid, for selv om varebransjen er under press fra Internett, kjemper mektige krefter mot nettbutikkene, mener han.


- Så langt er de fleste nettbutikker startet på linje med eksisterende butikker. De samler varer fra en rekke importører og tilbyr disse på nettet. Da er allerede mye av den dyre distribusjonen gjort, utvalget er stort sett ikke bedre og prisene blir ikke noe særlig lavere, poengterer Eilertsen.

For at det skal bli fart i netthandelen må produsentene på banen, mener han.

- Hadde Lego laget en stor nettbutikk, hadde kundene fått to store fordeler: Lego kunne ha kuttet påslagene til importør, distributør og butikk. Samtidig ville kundene få kjøpt hele selskapets utvalg av produkter, noe ingen butikker fører. Men Lego vil ikke, sier senioranalytikeren.

For Lego hadde i en overgangsfase gått konkurs ved å kutte ut butikkene. Selskaper som Lego, Levis og de andre store internasjonale merkevarene tviholder på dagens distribusjonssystem og butikksalg. Butikkene har makt og vil bytte til andre merker dersom produsenten undersolgte dem på nettet.

Og leverandører som Levis har totalmakt. De nekter å selge sine bukser til en nettbutikk som vil dumpe prisene. Levis og alle deres forhandlere tjener svært godt på at en bukse koster 700 kroner, både på Karl Johansgate og i Svolvær.

Eilertsen gir to eksempler som illusterer denne kampen mellom produsents ønske om direktesalg og butikkens kamp for å bevare status quo.

- Nettbanker er den store e-handelsukessen. Nettbanker er bedre og billigere enn å bruke bankfilialer. Årsaken til det raske skiftet er at bankene eide sine egne filialer og kunne styre utviklingen fritt, mener Eilertsen.

Slik har det ikke gått i PC-bransjen der Dell langsomt, men sikkert presser de andre produsentene ut. IBM har droppet hjemmemaskiner og Compaq sliter med røde tall, men til tross for års arbeid klarer ikke IBM og Compaq å flytte over til direktesalg på nettet. De er for avhengige av forhandlere.

Eilertsen tror derfor endringene vil komme langsomt.

- Det vil dukke opp nettbutikker fra produsenter som blir presset ut av mektige kjeder som Hennes & Mauritz og Elkjøp. De vil starte nettbutikk i ett land og så bre seg utover. Kanskje vil vi i fremtiden handle klær direkte fra asiatiske produsenter i stedet for å kjøpe dem fra Hennes & Mauritz, spår han.

Men slike nettbutikker trenger et støtteapparat som foreløpig ikke er på plass.

- Nettbutikker trenger partnere som kan håndtere service, retur og support. Du kan ikke be en kunde om å sende en 28-tommers TV frem og tilbake til Danmark for justering, sier Eilertsen.

Senioranalytikeren mener at ironisk nok skyter butikkenkjedene seg selv i foten.

- De store kjedene reduserer vareutvalget, noe som åpner muligheter for nisjebutikker på nettet. Kanskje burde Hakon selge nisjevarer på nettet, spør Eilertsen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.