BEDRIFTSTEKNOLOGI

Melk og brød på Internett

REMA 1000 annonserete idag, som første kjede i Norden, daglivarehandel på Internett.

Jens Kanden
17. sep. 1996 - 12:30

Rema 1000 tar et gigantisk steg inn i cyberspace. Som første daglivarekjede i Norden, annonserte de sin REMA NETSHOP hvor kunder kan handle dagligvarer på Internett.

I slutten av oktober vil 7 Rema butikker i Trondheimsområdet åpne for salg av dagligvarer gjennom REMA NETSHOP. Nettstedet vil ligge i tilknytning til Schibsted Nett nærhandel og kunder vil logge seg på sentralt. Man må tegne medlemsskap i SN nærhandel for å kunne handle. I første omgang vil kundene legge inn bestilling på Internett og hente varene i valgte butikk tre timer senere. Betaling skjer med bankkort ved avvhenting. Kunden vil bli belastet et pakkegebyr på 10 kroner.

- Hele vårt butikkonsept er basert på at handling er et nødvendig onde, sier Odd Reitan, Colonialmajor i Rema 1000 Norge AS. Enkelt, fort, og billig er nøkkelord i denne sammenhengen. Vi ser dette som fremtidens handlemåte og regner med at om noen år vil 15-20% av våre bestillinger komme via Internett, avslutter Reitan.

- Kunder skal kunne utføre en handel i løpet av fem minutter, sier Bård Benum, prosjektansvarlig hos Rema. Varene er klare for avhenting 3 timer etter at bestillingen er lagt inn. Denne tiden har vi satt av kvalitetshensyn, men vi satser på å korte ned på denne tiden. Foreløpig må kunder hente varene selv, men vi er i forhandlinger om transporttjenester slik at vi kan levere på døren. Vi går ikke ut med noe før vi har funnet noen som kan levere til en kundevennlig pris, fortsetter Benum.

- I første omgang starter vi pilotprosjekt med REMA butikker i Trondheim i månedskiftet oktober/november. I november bringer vi tjenesten til Oslo og i desember til andre store byer i Norge. Vi vil løpende vurdere situasjonen i tettsteder og distriktene, sier Benum.

- Handel på Internett er et viktig satsningsområde for oss og vi ser allerede meget tilfredsstillende vekst på SN nærhandel, sier Birger Magnus, styreformann i Schibsted Nett. Mens 110 000 husstander har Internettilknytning idag, vil 270 000 husstander ha tilknytning innen utgangen av 1997. Gjennomsnittsbrukeren på Internett idag er mann, 35 år gammel med høy utdannelse og inntekt - en meget attraktiv målgruppe. Vi skal bli ledende innen online handel i Norge, avslutter Magnus.

Tjenesten er bygd opp av Radar Software AS og Painthouse Reklamebyrå som har lagt opp hele grensesnittet i løsningen. IBM har levert infrastrukturen, mens Schibsted Nett står for Internett-tjenestene. På sikt har Rema planer om bringe tilsvarende tjeneste til alle land med Rema 1000 butikker.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.