Den korte ringerunden digitoday.no hadde blant Microsofts største kunder i Norge avslørte at ingen hadde planer om umiddelbar oppgradering til Office XP. Årsaken er dels treghet i egne systemer, dels at man ikke ser behovet, dels irritasjon over Microsofts nye lisensbestemmelser som trer i kraft 1. oktober.
- Den fremste målgruppen er folk med Office 97 og tidligere utgaver.
Samtidig avviste han å trekke fram én bestemt egenskap ved Office XP som er egnet til å overbevise Office 97-brukere om at en oppgradering er nødvendig.
- Noe slikt finnes ikke. Det dreier seg om alle de mulighetene [den nye pakken] tilbyr, sa han.
Mulighetene er utvilsomt både mange og interessante - se vår artikkel Dette skiller Office XP fra Office 2000. Raikes' uttalelse er en klar erkjennelse av at Office XP inneholder mye som er "kjekt å ha", men ingenting du absolutt må ha dersom du er fornøyd med det du har. Likevel sier Microsofts offisielle materiale at Office XP er den mest betydningsfulle utgaven av Office noensinne. Dette er en selvmotsigelse som svekker det egentlige budskapet - du må oppgradere - fordi den legger til en underforstått og avskyelig premiss: "Om ikke annet så for Microsofts skyld".
Office XP er den første av tre store lanseringer Microsoft har i år. Den neste er klientoperativsystemet Windows XP 25. oktober. 8. november, kanskje litt for tett opptil både jul og den forrige lanseringen, kommer spillmaskinen Xbox.
Allerede før den offisielle lanseringen, skal Microsoft ha brukt 30 millioner dollar til å bekjentgjøre det nye produktet. Selskapet gjennomførte et hundretalls arrangementer verden over i går for å lansere Office XP. Disse "trakk" 130.000 tilhørere, nesten tre ganger så mange som de 45.000 som lot seg mobilisere da Windows 95 ble lansert.
Mye står på spill. Tallet på registrerte Office-brukere verden over skal være 250 millioner. I tillegg kommer minst like mange uregistrerte brukere. 60 prosent holder seg til Office 97 eller eldre.
I siste kvartal sto "desktop applications" for 2,4 milliarder dollar av Microsofts omsetning. Det meste av dette er Office. Analytikere mener at Office sto for 37 prosent av Microsofts samlede omsetning i siste kvartal, og 47 prosent av den samlede omsetningen i regnskapsåret 2000.
Office er uten tvil Microsofts viktigste melkeku. Med mindre selskapet greier å overbevise fornøyde kunder at det lønner seg for dem å punge ut for en oppgradering, står melkekua for fall.