Mener at gratis e-bøker er svaret

Fagbokforlag tjener penger på å gi bort bøker på enklest mulig måte.

Mens norske forlag i stor grad er nølende til å satse på e-bøker, satser det danske forlaget Ventus Publishing på å bli store innen nettopp dette. Forlaget står bak e-boktjenesten Bookboon.com, som er lansert i en rekke land, inkludert Norge.

Bookboon.com tilbyr annonsefinansierte e-fagbøker som kan fritt lastes ned, uten at brukeren må oppgi annet enn en e-postadresse. Bøkene er i PDF-format og tilbys uten noen form for kopibeskyttelse. De kan fritt deles med andre. Målet er å gjøre det hele så enkelt som mulig for brukerne.

På omtrent hver tredje side i bøkene er det en annonse, som dekker omtrent 40 prosent av siden. Annonsene skal være rettet mot samme målgruppe som den bøkene har. Bøker som lastes ned fra den norske siden til Bookboon.com, har norske annonser.

Eksempel på annonse i fagbok fra Bookboon.com
Eksempel på annonse i fagbok fra Bookboon.com

Til sammen tilbys omtrent 400 ulike titler, fordelt på en rekke fagområder. Samtlige titler er skrevet spesielt for Ventus Publishing og er på engelsk. Men Rok Rafolt, selskapets pr-sjef for Norge, forteller til digi.no at planen er å gi ut mer enn 50 nye e-bøker på norsk i løpet av de neste 12 månedene.

– Vi har allerede et antall norske forfattere som så langt har utgitt bøker hos oss på engelsk, forteller Rafolt.

Bookboon.com tilbyr bøker innen tre hovedkategorier, reisehåndbøker, lærebøker for studenter og «business-bøker» til næringslivet.

Den norske utgaven av nettstedet ble lansert tidlig i 2008. Det har til sammen blitt lastet ned mer enn en halv million e-bøker fra det norske nettstedet. Rafolt kan ikke på stående fot si noe om hvor mange unike brukere det er av tjenesten, men mener at hver bruker har i gjennomsnitt har lastet ned tre-fire bøker.

Kristian Madsen, administrerende direktør i Bookboon.com
Kristian Madsen, administrerende direktør i Bookboon.com Bilde: Bookboon.com

– Vi venter at markedet for trykte bøker vil reduseres med 50 prosent i løpet av de neste fem årene, sier administrerende direktør i Bookboon.com, Kristian Madsen, i en pressemelding. Han spår at noen av gigantene i bransjen vil falle i løpet av de neste årene.

– Bransjen vil endres betydelig i de neste få årene, og rask overgang er nødvendig for de eksisterende utgiverne dersom de ønsker å fortsette virksomheten, mener Madsen.

    Les også:

Til toppen