En test gjennomført av teleanalyseselskapet Timeglass.com med Tore Aarønæs i spissen gir et nedslående bilde av bredbåndslinjene som selges i Norge. Testen viser at ingen av linjene som selges gir den ytelsen de lover. Jo raskere linje, jo større sprik. Men dette er helt naturlig, mener markedssjef Morten Ågnes hos ADSL-leverandøren NextGenTel AS.
Det er ikke linjene det er noe galt med, det er innholdsleverandørene som ikke henger med, påpeker han.
- Testen sjekker hvor raskt vår og andre andres linjer klarer å hente ned innhold fra 50 populære norske nettsteder. Men dette blir feil å måle - de nettstedene inneholder bare tekst og bilder og har derfor ikke investert i utstyr for høy fart.
.png)

- Det er foreløpig få nettsteder som distribuerer høykvalitetes videosignal og som dermed kan utnytte våre og andres bredbåndslinjer, sier Ågnes til digi.no.
Han forteller at NextgenTel diskuterer med Timeglass for å lage en mer realistisk test som forsøker å laste ned video og lyd. NextGenTel og Telenor arbeider med planer om å distribuere TV og film over bredbåndslinjer.
Men når dette er sagt, innrømmer Ågnes at linjefarten vil variere på grunn av avstand til brukeren, støykilder og kvalitet på kobberet i telelinjen. NetxGenTel forsøker å sikre seg mot klager ved å ta i litt til å begynne med.
- Vi selger faktisk en linje som i utgangspunktet kjører på 704 Kbit som en linje på 640 Kbit. De fleste kunder vil derfor oppleve minst 640 Kbit i sekundet, men pakketap på ADSL-linjer varierer mellom tre og ti prosent, forteller han.