Mener Chess betaler blodpris for Sense

Stemmer ryktene, mener teleanalytiker John Strand Chess betaler en "sinnsyk" pris for Sense.

Chess skal i morgen avholde pressekonferanse og vil ikke si noe mer, men i følge kilder NRK har snakket med skal Chess-sjef Idar Vollvik betale rundt 700 millioner kroner for sin konkurrent, Reitan-eide Sense.

600 millioner kroner skal i følge NRK betales kontant og i tillegg skal Reitan få 10 prosent av aksjene i det nye, fusjonerte selskapet, noe som kan ha en verdi på rundt 100 millioner kroner.

Ifølge den norske teleanalytikeren Tore Aarønæs har Sense i dag rundt 250.000 og Chess har rundt 150.000 kunder.

En totalpris på 700 millioner kroner og 250.000 kunder gir en pris per kunder på 3000 kroner.

Den danske teleanalytikeren John Strand, som kjenner norske forhold godt, gisper når han hører prisen og griper til store ord.

- Det er fullstendig sinnsykt. Med mindre avtalen inkluderer elementer vi ikke vet om, har Reitan gjort årets telehandel. Dette er ikke dotcom-priser en gang, det er langt over, sier Strand til digi.no.

Strand sammenligner med to danske oppkjøp.

- Da TDC kjøpte Telmore og da Sonofon kjøpte CBB, betalte man i snitt 750 kroner per kunder. En annen måte å sammenligne på er at 3000 kroner er i mange tilfeller dobbelt så mye som Telenor og Netcom subsidierer telefoner med for å lokke nye kunder, påpeker Strand.

Han mener den eneste måten man kan rettferdiggjøre avtalen var om Chess fikk være det eneste mobilabonnementet Reitan-eide Rema og Narvesen skal selge i flere år fremover. Men selv da er det dyrt, mener Strand.

- 3 er på vei inn i markedet og konkurransen hardner. Dette gjør at Chess får veldig kort tid til å tjene inn igjen de 3000 kronene med hver enkelt kunde, mener Strand.

Aarønæs går ikke ut like hardt som Strand, mener er delvis enig om at 600 millioner kroner er høyt.

- Strand ser dette ut fra det danske telemarkedet, der konkurransen er mye tøffere enn i Norge. Man må også ta med at nye Chess vil med 400.000 kunder kunne forhandle seg til bedre priser på flere fronter. Dessuten kan nye Chess redusere sin internkostnader noe, påpeker Aarønæs.

Aarønæs er enig med Strand at slike oppkjøp er risikable investeringer, men å skaffe seg en og en ny kunde tar lang tid, selv om det kanskje kan per kunde være billigere.

- Med et jafs skaffer Chess seg 250.000 nye kunder, påpeker Aarønæs.

Til toppen