Mener for mange fokusere på Norge

Fasts John M. Lervik mener han har oppskriften på hvordan man lykkes i utlandet.

Søkeselskapet Fast er en av de raskest voksende norske eksportbedriftene. Selskapet leverer søkeprogramvare på det internasjonale markedet i konkurranse med flere ledende programvaregiganter.

Fast-sjef John M. Lervik har klare synspunkter på hvordan man lykkes i utlandet.

- Glem Norge, sats ute og gå etter de mest krevende kundene i verden. Det er for lett å kaste bort tiden i Norge, sier Lervik til Finansavisen.

Lervik sier videre at det ikke er vanskelig å få presentert teknologi hos de store internasjonale gigantene, men man bør ha noe unikt å komme med.

- Selv om det er billigere å selge til en kunde i Norge, er avkastningen mye større om man lykkes ute, fordi selskapene er større, mener Lervik, og viser til at referansekunder som Dell og IBM åpner nye dører.

Per Morten Hoff sier til Finansavisen at det er betenkelig at norske selskaper har lavere egenkapital enn selskaper i sammenlignbare land. Dermed blir det tøffere å klare internasjonaliseringen.

- En klar ulempe er at norske selskaper har lavere egenkapital enn tilsvarende aktører i utlandet. Sammenlignet med svenskene har norske IT-bedrifter 30 prosent lavere egenkapital. En satsing ute er et maratonløp. Med dårlig kondis må norske aktører være langt mer forsiktig enn konkurrentene som har en langt høyere kapitalbaser, sier Hoff til avisen.

Til toppen