Open Network Provision (ONP)-rapporten skal gi Post- og teletilsynet grunnlag for å vurdere om Telenors priser følger prinsippet om kostnadsorientering for en rekke teletjenester, samt å sikre at en unngår kryssubsidiering
- Utgangspunktet for tilsynet er å se om Telenor har fulgt prinsippet for kostnadsorienterte priser på de teletjenestene dette omfatter, sier førstekonsulent i Post- og teletilsynet, Randi Hovde til digi.
En gang utpå høsten vil tilsynets vedtak foreligge. I fjor ble Telenor bedt om en forklaring på prisnivået på leide samband, som en følge av 95-rapporten, som var et klart signal om at prisene var i overkant av det tilsynet mente var i tråd med kostnadsorienteringen. Siden da er prisene satt ned to ganger, begge gangene med relativt høye prosentverdier. Men tilsynet kan ikke pålegge Telenor å sette prisen til x kroner, bare konstatere at prisnivået ligger over det det burde være.
ONP-rapporteringen ble innført rundt 1990 av EU, for å simulere konkurranse i de da lukkede europeiske telemarkedene.
Telenor mener at prisene i fjor var i tråd med prinsippet om kostnadsorientering, og sier i en pressemelding at prisene i snitt ble redusert med 4,7 prosent, med 9,9 prosent på leide samband og 14,7 prosent på mobiltelefoni.
Hovedtallene for Telenors ONT-resultat er:
Alle tall i mill kr | inntekt | driftsres. | kalkulatorisk rente* | resultat |
Telefoni | 10.828 | 1.837 | 1.717 | 120 |
Leide samband | 1.467 | 549 | 376 | 173 |
Mobiltelefoni | 3.758 | 94 | 453 | -359 |
*renten er satt til 15 prosent