Merkantildatas danske datterselskap skal kjøpe 100 prosent av aksjene i det danske selskapet Ernst & Young Managment Consulting AS. Dette selskapet skal gå inn i Avenir Interactives danske satsing.
Avenir ble kjøpt opp av Merkantildata tidligere i år.
Les om den handelen her:Ernst & Young Managment Consulting har sitt utspring av Ernst & Youngs revisorvirksomhet. Ernst & Young-selskapene blir drevet på en slags franchise-basis, hvor partnerne i selskapet eier aksjene. Avenir Interactive har gjennom Merkantildata kjøpt disse partnerne ut. Merkantildata betaler 376 millioner kroner for selskapet, hvorav 51 millioner blir betalt med aksjer i Merkantildata.
Merkantildata vil ha Provida og Avenir
Ernst & Young Managment Consulting har 130 ansatte, og Avenir Interactive vil derfor få i alt 350 ansatte i Danmark. Dermed blir Merkantildata, gjennom sitt eierskap i Avenir, den største Internett-konsulenten i Danmark.
Svein Stavelin, konsernsjef i Avenir Interactive, mener oppkjøpene selskapet har gjennomført i Danmark den siste tiden har satt selskapet i en sterk posisjon.
- Vi er innen tre områder: Consulting, Internett og CRM- database. Kjøpet av Ernst & Young Managment Consulting faller rett inn i konsulentvirksomheten vår og styrker kundebasen, forteller Stavelin til digi.no.
Ernst & Young Managment Consulting har flere storkunder som for eksempel Danmarks Radio, Den Danske Bank, ABB og flere departementer i den danske staten.
Avenir Interactive og Merkantildata kjøpte tidligere denne uken opp det danske konsulentselskapet Andersen Management International, et konsulentselskap som likner mye på Ernst & Young Managment Consulting, men som har konsentrert seg på telemarkedet.
Les:
Avenir kjøper danske telekonsulenter