"Ikonet skiller seg ut ved at det har en sterk tilknytning til de annonseringene vi har sett i andre medier", sier juryen til Kapital Data i sin bedømmelse av beste annonsekampanje i Det gyldne Ikon.
Juryen har blant annet bestått av Nils Petter Nordskar (New Media Science, Virtual Garden), Roy Hovdan (P4 Internett) og Trude Margel (Kapital Data). De synes selve nettsidene til Munkholm, som man kommer til etter å ha klikket på reklameikonet, er merkebyggende og underholdend; nettbrukeren slipper ikke lett ut igjen når han/hun har kommet inn i tjenesten.
Det er reklamebyrået Strand & Lund som står bak reklamekampanjene, og datterselskapet Strand & Lund Interactive som har laget munkholmtjenesten på web. Reklamebyrået har benyttet historien med de ølbryggende munkene på øya Munkolmen i all mediekommunikasjonen de har gjennomført for oppdragsgiveren Ringnes.
I desember i fjor mente det svenske webbyrået Spray at MunkholmWEB var verdig merkelappen "24 hour Supreme". I januar gikk det alkoholfrie ølet til topps i Kampanje Næringsnett i kategorien for merkevarer. I mars fikk tjenesten spesialprisen i reklamebransjens egen skrytekonkurranse, Gullblyanten. Og nå vinner tjenesten Kapital Datas nystartede nettkonkurranse i kategorien for kampanjer.
Kapital Data tar sikte på å kåre de beste nettannonsene for hvert kvartal fremover. Kåringene skal inndeles i ulike kategorier og etter flere kriterier. I den første seansen vant Microsoft hovedprisen Det gyldne Ikon for sin annonsering av Explorer 3.0. I kategorien for beste animerte gikk Toshiba til topps, mens Vi Menn Shop hadde beste respons blant annonsørene med 7.800 klikk om dagen.
Det bør vel også nevnes at Internett Kanal 1 og digi var nominert i to av de fire kategoriene (beste animasjon og respons).