FORBRUKERTEKNOLOGI

Microsoft advarer Apple mot mobilmarkedet

Microsoft tror Apple får problemer i markedet hvis de prøver seg på en iPod-mobil.

9. jan. 2007 - 08:28

Microsoft tror det blir vanskelig for Apple å lykkes dersom de på Macworld i dag gjør som ryktene sier og lanserer en mobiltelefon med iPod funksjonalitet.

Det første hinderet er allerede klart. Den kan ikke hete iPhone, for det merkevarenavnet eier Cisco.

Nå sier Microsoft at de vurderer å integrere mobiltelefonfunksjonalitet med sin bærbare mediespiller Zune, men at det på ingen måte står øverst på lista over prioritert funksjonalitet.

– Det er en av tingene vi må se på, men det er ikke det første vi fokuserer på, sier Robbie Bach, sjef for Microsofts divisjon for underholdning og medieenheter, til analytikere på Consumer Electronics Show i Las Vegas, ifølge Yahoo News.

Nå skal det også sies at Microsofts mediespiller Zune er veldig langt fra å være den samme suksessen som Apples iPod. Apple har solgt mer enn 70 millioner iPods siden den første ble lansert i oktober 2001.

Ryktene vil ha det til at Apple skal lansere en mobil med iPod-funksjonalitet som skal koste et sted mellom 200 og 400 dollar.

Dersom Apple lanserer en mobil, så vil de være avhengig av å inngå samarbeidsavtaler med mobiloperatører.

– Historisk sett så har ikke det å jobbe med partnere vært en av Apples styrker, sier Bach.

Da utelukker han tydeligvis at Apple var det første selskapet som klarte å få med seg den konservative musikkbransjen på å åpne for salg av nedlastet musikk.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.