Microsoft anbefaler norsk i Malaysia

Profitbase melder at deres status som global partner har gitt dem betydelig drahjelp.

Profitbase er et lite norsk selskap som leverer løsninger for beslutningsstøtte – kuber og datavarehus med tilhørende verktøy – i Microsoft-miljøer. Selskapet fikk partnerstatus våren 2007, og ble i høst oppgradert til «Global Alliance Partner», som eneste norske selskap innen en industriell vertikal. Anbefalingen fra Microsoft har gitt gjennomslag i både Nord-Amerika og Sørøst-Asia, spesielt for løsninger utviklet for varehandelen.

– For et lite norsk selskap er det umulig å få bedre internasjonal drahjelp enn at Microsoft anbefaler dine løsninger. Når Microsoft Malaysia anbefaler konsernledelsen i Mydin Hypermarkets, en av landets største kjøpesenterkjeder, å ta i bruk Profitbase, så veier det nok en del tyngre enn om vi skulle ringe til Malaysia, sier Børre Tharaldsen, administrerende direktør i Profitbase.

Forholdet til Microsoft innebærer at Microsoft-partnere og deres kunder over hele verden kan teste ut Profitbase-løsninger. Innenfor detaljhandelen er samarbeidet så tett at Microsoft anbefaler alle sine kunder å bruke løsningene fra Profitbase i deres hovedmarkeder, forteller Profitbase.

Foruten Mydin Hypermarked i Malaysia har også HDS Retail North America, verdens største reiseeffektkjede med 1600 butikker i 18 land, tatt i bruk løsninger fra Profitbase. En annen stor kontrakt er tegnet med Petro-Canada, et kanadisk oljeselskap med blant annet 1800 bensinstasjoner. Blant norske kunder er Reitan-gruppen, Varner, Optimera, Byggmakker, Gresvig Sport, Kid Interiør og de fleste av landets sykehus.

–I 2008 omsatte vi for 62,9 millioner kroner, en vekst på hele 56 prosent fra 2007, da vi oppnådde 40,3 millioner, sier Tharaldsen.

Rundt 20 prosent av omsetningen pløyes inn i forskning og utvikling. Tharaldsen sier de tar sikte på å utvikle et «nytt verdensledende produkt basert på banebrytende programvareteknologi som på sikt vil ta en betydelig markedsandel».

En særlig het potet blant selskapets produkter er en ny utgave av Profitbase Inhouse, beregnet på å gi butikksjefer og detaljistkjedeledere oppdatert og forståelig styringsinformasjon.

Programmet gir butikksjefer og kjedeledere et dashbord med grafisk presentasjon av sentrale nøkkeltall («key performance indicators» eller KPI). Dashbordet lar blant annet butikksjefen sammenlikne sin butikk med de andre i kjeden, mens kjedelederne ser hvordan butikker, regioner og medarbeidere presterer individuelt og i forhold til andre. Ifølge kundene vekker slike sammenlikninger konkurranseinstinktet og bidrar til bedre og mer lønnsom innsats.

    Les også:

Til toppen