AVTALER & KONTRAKTER

– Microsoft droppet TV-planer

Prisen ble for høy.

Steve Ballmer og Microsoft skal ha jobbet med TV-planer, men prisen ble for høy. Bildet er fra Ballmers opptreden på CES-messen i Las Vegas denne uken.
Steve Ballmer og Microsoft skal ha jobbet med TV-planer, men prisen ble for høy. Bildet er fra Ballmers opptreden på CES-messen i Las Vegas denne uken. Bilde: Rick Wilking/Reuters/SCANPIX
12. jan. 2012 - 09:58

Reuters melder torsdag at teknologiganten Microsoft har vært i intense forhandlinger med medieselskap om å etablere en egen TV-tjeneste. Planen var å lansere tjenesten innen et par måneder, men Microsoft skal ha skrinlagt planene fordi kostnadene ble for høye.

Blant annet laget selskapet en demo av Microsoft TV, som de viste frem til medieselskapene.

–Men da de spurte om priser så sa de «Oh, det var dyrt», opplyser en informert kilde i mediebransjen til Reuters.

De tidlige versjonene av Microsofts nye TV-konsept hadde blant annet mulighet for å bruke stemme og bevegelse til å endre kanaler, men svært få detaljer har blitt lekket ut om selskapets planer. Microsofts planer gikk ut på at brukerne kunne betale en fast månedssum for å få tilgang til programpakker og filmer.

Microsoft ville også tilby live-sendinger og TV-show fra de store amerikanske medieselskapene og dermed bli en reell konkurrent til kabel-selskapene. Dette innholdet koster langt mer å få tilgang til, enn filmer og serier. Dette gjorde det vanskelig for Microsoft å regne hjem prosjektet.

Etter det Reuters erfarer, skal Microsoft være svært interessert i å komme inn på dette markedet. Fokus for selskapet skal imidlertid være å tilby medieselskapene innpass på Xbox Live-plattformen. Denne uken ble det for eksempel kjent at Microsoft og mediegiganten News Corp. har innledet samarbeid som innebærer at Fox News og de andre medieproduktene som News Corps eier, skal plassere apper på Xbox Live.

Både Apple, Google og flere andre teknologiselskaper er svært interessert i det amerikanske TV-markedet, som i dag er dominert av de store kabel-tv-operatørene som Comcast og DirecTV. Det er særlig suksessen til Netflix som har åpnet opp markedet. Selskapet, som tilbyr filmer og TV-serier over nettet, har fått 23 millioner brukere.

Det er også forventet at Apple vil lansere et eget TV-apparat i løpet av året, med tilhørende medieinnhold.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.