Microsoft er kongen av nettannonser

Bill Gates og hans selskap Microsoft bruker definitivt mest penger på annonser på Internett. I 1998 brukte selskapet rundt 271 millioner norske kroner på nettannonser. digi.no gir deg listen over de 50 største annonsørene på nett.

Bill Gates' selskap Microsoft troner sikkert på toppen av listen over hvilke selskaper som brukte mest penger på nettannonsering i 1998. I underkant av 35 millioner dollar, eller 271 millioner norske kroner, har selskapet uttalt at det skulle bruke på nettannonser i løpet av 1998.

Andre store dataselskap følger etter som perler på en snor, med IBM på andreplass, fulgt av Compaq (nr. 3), Hewlett-Packard (nr. 8), 3Com (nr. 11), Dell (nr. 27), Philips Electronics (nr.27), Sun Microsystems (nr. 49) og Lotus (nr.50).

Beregningen av hvilke selskap som bruker mest penger på annonsering på nettet er foretatt av det amerikanske selskapet InterMedia Advertising Solutions, som driver med analyse av nettmarkedet.

Totalt regnet de 50 største nettannonsørene med å omsette for 328.964,257 millioner dollar i 1998. Hovedvekten av annonsørene er selskaper innen data og IT, få av selskapene representert driver i helt andre bransjer.

Unntaket er bilprodusenter som General Motors, Toyota, Honda og Ford som alle er representert blant de 50 største nettannonsørene.

En annen viktig aktør som ikke direkte driver med data eller IT, men som likevel annonserer på nettet, er Procter & Gamble (nr. 30). Det amerikanske konsernet er et av verdens største merkevareprodusenter og har i første rekke hygieneprodukter i stallen. Konsernet brukte rundt 4,4 millioner dollar, eller om lag 34 millioner norske kroner på nettannonser i fjor. Det vakte oppsikt da konsernet signaliserte at de skulle bruke en stadig større andel av sitt reklamebudsjett på nettet i stedet for i tradisjonelle medier.

Søkemotorer er også sterkt representert, med Excite som den beste med en femteplass. De regnet med å bruke intet mindre enn 12,7 millioner dollar, eller 95,6 millioner norske kroner på nettannonsering. Også Infoseek (nr. 6), Lycos (nr. 13) og Yahoo! (nr. 40) er representert.

I likhet med listen over de 50 største webbyråene (se relaterte saker nederst i denne saken), er det nesten utelukkende amerikanske selskaper som er representert. Unntakene er de to japanske bilprodusentene Honda og Toyota, den nederlandske elektronikkprodusenten Philips Electronics (nr. 27) og det kanadiske selskapet Egghead (nummer 28).

Medie- og markedsføringsbladet Kampanje har referert deler av undersøkelsen tidligere.

Nummer Selskap Penger forventet brukt på nettannonser jan-des '98 *
1 Microsoft 34.857,314
2 IBM 28.519,554
3 Compaq Computer 16.196,061
4 General Motors 12.702,895
5 Excite 12.354,593
6 Infoseek 9.307,157
7 AT&T 9.285,874
8 Hewlett-Packard 6.090,888
9 Barnes & Noble 7.606,733
10 Datek Securities 7.604,519
11 3COM 7.321,971
12 First USA 7.241,367
13 Lycos 6.878,735
14 Visa International 6.277,735
15 Netscape Communications 6.120,273
16 Intel 6.055,466
17 Honda Motor (Japansk) 6.039,197
18 CDNow 5.842,910
19 Amazon.com 5.601,165
20 Toyota Motor Sales USA (Japansk) 5.494,048
21 Walt Disney Company 5.480,288
22 Sony 5.401,345
23 CBS Sportsline 5.241,318
24 Ford Motor 5.218,613
25 IVillage 4.713,037
26 Dell Computer 4.590,368
27 Philips Computer (Hollandsk) 4.527,562
28 Egghead (Kanadisk) 4.464,553
29 Fidelity Investments 4.453,776
30 Procter & Gamble 4.379,856
31 Women.com Networks 4.201,314
32 Sprint Communications 4.185,665
33 Onsale 4.127,478
34 Charles Schwab 3.944,512
35 Get Smart 3.885,878
36 Preview Travel 3.875,671
37 Ziff-Davis 3.719,230
38 Cendant 3.546,846
39 CNet 3.523,276
40 Yahoo! 3.484,880
41 Verio 3.430,966
42 Consumerinfo.com 3.403,910
43 Volvo North America 3.362,858
44 American Express 3.346,933
45 Biztravel.com 3.313,062
46 Hearst 3.309,013
47 Internet Shopping Network 3.179,795
48 N2K 3.125,846
49 Sun Microsystems 3.065,518
50 Lotus Development 3.062,435

Kilde: Adweek, som har referert tall fra InterMedia Advertising Solutions, New York.

*= tall i dollar

Til toppen