Bill Gates' selskap Microsoft troner sikkert på toppen av listen over hvilke selskaper som brukte mest penger på nettannonsering i 1998. I underkant av 35 millioner dollar, eller 271 millioner norske kroner, har selskapet uttalt at det skulle bruke på nettannonser i løpet av 1998.
Andre store dataselskap følger etter som perler på en snor, med IBM på andreplass, fulgt av Compaq (nr. 3), Hewlett-Packard (nr. 8), 3Com (nr. 11), Dell (nr. 27), Philips Electronics (nr.27), Sun Microsystems (nr. 49) og Lotus (nr.50).
Beregningen av hvilke selskap som bruker mest penger på annonsering på nettet er foretatt av det amerikanske selskapet InterMedia Advertising Solutions, som driver med analyse av nettmarkedet.
Totalt regnet de 50 største nettannonsørene med å omsette for 328.964,257 millioner dollar i 1998. Hovedvekten av annonsørene er selskaper innen data og IT, få av selskapene representert driver i helt andre bransjer.
Unntaket er bilprodusenter som General Motors, Toyota, Honda og Ford som alle er representert blant de 50 største nettannonsørene.
En annen viktig aktør som ikke direkte driver med data eller IT, men som likevel annonserer på nettet, er Procter & Gamble (nr. 30). Det amerikanske konsernet er et av verdens største merkevareprodusenter og har i første rekke hygieneprodukter i stallen. Konsernet brukte rundt 4,4 millioner dollar, eller om lag 34 millioner norske kroner på nettannonser i fjor. Det vakte oppsikt da konsernet signaliserte at de skulle bruke en stadig større andel av sitt reklamebudsjett på nettet i stedet for i tradisjonelle medier.
Søkemotorer er også sterkt representert, med Excite som den beste med en femteplass. De regnet med å bruke intet mindre enn 12,7 millioner dollar, eller 95,6 millioner norske kroner på nettannonsering. Også Infoseek (nr. 6), Lycos (nr. 13) og Yahoo! (nr. 40) er representert.
I likhet med listen over de 50 største webbyråene (se relaterte saker nederst i denne saken), er det nesten utelukkende amerikanske selskaper som er representert. Unntakene er de to japanske bilprodusentene Honda og Toyota, den nederlandske elektronikkprodusenten Philips Electronics (nr. 27) og det kanadiske selskapet Egghead (nummer 28).
Medie- og markedsføringsbladet Kampanje har referert deler av undersøkelsen tidligere.
Nummer | Selskap | Penger forventet brukt på nettannonser jan-des '98 * |
1 | Microsoft | 34.857,314 |
2 | IBM | 28.519,554 |
3 | Compaq Computer | 16.196,061 |
4 | General Motors | 12.702,895 |
5 | Excite | 12.354,593 |
6 | Infoseek | 9.307,157 |
7 | AT&T | 9.285,874 |
8 | Hewlett-Packard | 6.090,888 |
9 | Barnes & Noble | 7.606,733 |
10 | Datek Securities | 7.604,519 |
11 | 3COM | 7.321,971 |
12 | First USA | 7.241,367 |
13 | Lycos | 6.878,735 |
14 | Visa International | 6.277,735 |
15 | Netscape Communications | 6.120,273 |
16 | Intel | 6.055,466 |
17 | Honda Motor (Japansk) | 6.039,197 |
18 | CDNow | 5.842,910 |
19 | Amazon.com | 5.601,165 |
20 | Toyota Motor Sales USA (Japansk) | 5.494,048 |
21 | Walt Disney Company | 5.480,288 |
22 | Sony | 5.401,345 |
23 | CBS Sportsline | 5.241,318 |
24 | Ford Motor | 5.218,613 |
25 | IVillage | 4.713,037 |
26 | Dell Computer | 4.590,368 |
27 | Philips Computer (Hollandsk) | 4.527,562 |
28 | Egghead (Kanadisk) | 4.464,553 |
29 | Fidelity Investments | 4.453,776 |
30 | Procter & Gamble | 4.379,856 |
31 | Women.com Networks | 4.201,314 |
32 | Sprint Communications | 4.185,665 |
33 | Onsale | 4.127,478 |
34 | Charles Schwab | 3.944,512 |
35 | Get Smart | 3.885,878 |
36 | Preview Travel | 3.875,671 |
37 | Ziff-Davis | 3.719,230 |
38 | Cendant | 3.546,846 |
39 | CNet | 3.523,276 |
40 | Yahoo! | 3.484,880 |
41 | Verio | 3.430,966 |
42 | Consumerinfo.com | 3.403,910 |
43 | Volvo North America | 3.362,858 |
44 | American Express | 3.346,933 |
45 | Biztravel.com | 3.313,062 |
46 | Hearst | 3.309,013 |
47 | Internet Shopping Network | 3.179,795 |
48 | N2K | 3.125,846 |
49 | Sun Microsystems | 3.065,518 |
50 | Lotus Development | 3.062,435 |
Kilde: Adweek, som har referert tall fra InterMedia Advertising Solutions, New York.
*= tall i dollar