AVTALER & KONTRAKTER

Microsoft fikk gamle kunder til å oppgradere

Microsoft Norge har på et år klart å overtale et stort antall gamle kunder til å oppgradere sine servere.

24. sep. 2004 - 07:29

Ut i fra hvem du er, vil Windows NT 4.x være enten en strålende suksess eller en utfordring. For fremdeles bruker et enormt antall dette serveroperativsystemet.

Det er hyggelig for de mange kundene som hoppet over Windows 2000 og sparte mye penger på å beholde Windows NT 4 fra slutten av 1990-tallet. Men for Microsoft er det ikke så bra.

For Microsoft og alle andre programvareselskaper sliter med at ikke alle kunder fortsetter å oppgradere. Mange programvareselskaper har årlige ”vedlikeholdsavgifter” som gjør at dette ikke er det største problemet, men Microsoft og mange andre tjener ikke penger hvis kundene ikke oppgraderer.

Analyseselskapet Gartner har påpekt Microsofts utfordringer med globale tall, og dette bekrefter Torstein Harildstad i Microsoft Norge.

- For et år siden hadde vi 35.000 NT 4-installasjoner her i Norge. Etter en målrettet kampanje fikk vi 20.000 av dem til å bytte over og har nå bare 15.000 igjen, forteller Harildstad til digi.no.

Microsoft har brukt mange kanaler for å få tak i de gamle NT-brukerne og overbevise dem til å kjøpe Windows Server 2003.

- De tre viktigste argumentene våre har vært økt sikkerhet, konsolidering og active directory-teknologien, forteller Harildstad.

Active directory er et katalogsystem som gjør at man administrerer brukere og rettighetene et sted i stedet for på alle servere og i alle applikasjoner.

Windows 2003 lar dessuten bedriftene kvitte seg med mange og små servere. Windows NT rullet i utgangspunktet bare på servere med en prosessor, mens selv basis-versjonen av Windows Server 2003 håndterer fire.

Riktignok priser Microsoft sitt serveroperativsystem per prosessor, men et redusert antall bokser kutter administrasjon og vedlikehold.

Microsoft-sjefen forteller at selskapet brukte en rekke teknikker for å komme i kontakt med og overtale kundene.

- Først kjørt vi både en rekke reklame-kampanjer i media og direkte mot enkeltkunder. Her gav vi tilbud og kom med informasjon. I tillegg har vi avholdt en rekke seminarer der vi har inviterte NT 4-brukere til faktisk å ta med og få testet boksene sine, noe mange takket ja til, forteller Microsoft-sjefen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.