JUSS OG SAMFUNN

Microsoft fører krig mot avisbransjen

I følge en ny rapport fra Forrester Research har Microsoft som strategi å ødelegge det tradisjonelle avismarkedet, for så å utnytte de nye mulighetene som oppstår på slagmarken. Nå forbereder amerikanske og kanadiske aviser seg på markedskrig med Microsoft.

Morten Øverbye
6. okt. 1997 - 16:23

Det er krigen om rubrikkannonsemarkedet det handler om. Dette markedet genererer mer enn halvparten av de amerikanske avisenes inntektsgrunnlag.

Nå ønsker Microsoft å selge programvare for rubrikkannonser over Internett. I følge Forrester Researchs nylig utgitte rapport "Microsofts Media Assault" følger Microsoft nå samme strategi overfor avisbransjen, som konsernet tidligere har fulgt overfor programvareindustrien. I denne industrien skaffet Microsoft seg så mye markedsmakt at rivalene ble tvunget til å adoptere Windows som standard.

"Microsofts strategi er å investere tungt for å forskyve den tradisjonelle maktstrukturen innenfor distribusjon og innhold, for så å utnytte de åpninger som kommer", skriver Forrester i rapporten om medieindustrien.

Microsoft har til nå fulgt denne strategien overfor rubrikkannonsemarkedet på Internett, ved å be konkurrentene om å inngå alllianseavtaler ved å kjøpe programvare fra selskapet.

- Vi vil ikke konkurrere med avisene, vi vil samarbeide med dem. Vi ser dette nettstedet som et utstillingsvindu for å vise bransjen hva som er mulig, sier Alex Simmons, produktsjef for Microsofts CarPoint, til Calgary Herald Online.

Richard Perle, som har det øverste ansvaret for nettstedene til 120 aviser i Hollinger Digital Inc, mener imidlertid at Microsoft har lite å slå på stortromma med.

- Microsoft har ingenting du ikke kan få andre steder. Det er flere konkurrenter som har teknologi for rubrikkannonser på Internett, og det er ikke kostbart å skreddersy denne teknologien, sier han.

Flere analytikere er enige med ham. Ifølge Editor & Publishor Interactive, amerikanske redaktørers fagblad på nett, er Microsoft i dag den største trusselen mot avisenes rubrikkinntekter. Dette er en trussel flere bransjefolk ser alvorlig på.

- Marginene for bransjen vil bli lavere, og avisene vil ha mindre ressurser til å lage nyheter slik at nyhetsproduktet vil bli dårligere. Etterhvert vil avisene måtte kutte ut tillegg som børsoversikter for å kutte ned kostnader, spår Forrester i rapporten.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra