digi.no offentliggjorde i dag morges en artikkel om et nytt system som Microsoft har tatt i bruk i det siste. Skriver du inn ordet "sol" eller "kvasir" eller "startsiden" i adressefeltet på Internet Explorer, søker du automatisk på Microsofts MSN-søkemotor. Men nettjenestene SOL og Startsiden og søkemotoren Kvasir havnet i går på tredjeplass i søkeresultatet. Dette er nå allerede endret.
Det samme skjer hvis du går på MSN.no og søker direkte. Egentlig får du riktig svar på første treff, men Microsoft har gjennom sitt samarbeid med Realnames presenterer en ny lenketype for de fleste brukere. Søketjenesten presenterer også annonser for et system som heter Internet Keywords fra Realnames, et underselskap til Verisign som administerer alle .com-adressene.
Hos Realnames kan du kjøpe deg et ord som for eksempel "Kvasir" og bli ledet rett til Kvasir når du skriver inn det i adressefeltet i Internet Explorer i stedet for å skrive www.kvasir.no.
digi.no antok derfor at Microsoft hadde kjøpt nøkkelordene som tilsvarer navnene til sine tre største konkurrenter, men dette viser seg å være feil.
- Dette var ikke en bevisst plan fra vår side, vi har som politikk å ikke koble en merkevare til en annen, understreker han og beklager det som har skjedd.
Men SOL Norge-sjef Hans Petter Terning reagerer likevel. For hvis du søker på "sol" på MSN.no, heter første treffet "startsiden". "Internet Keyword går direkte til startsiden-området". Under står det ikke en vanlig lenke, men "Internet Keyword: startsiden". At denne lenken leder til Startsiden.no, er ikke selvsagt for de fleste brukere.
Klikker du på lenken, kommer du til Startsiden.no, men der vanlige søkemotorer sender brukeren helt og holdent over til nettsiden det bes om, beholder Microsoft noe av kontrollen. For på toppen av Startsiden ligger det nå en annonsestripe for Realnames og et søkefelt for MSN.no.
Dette reagerer Terning og Atle Lessum, informasjonssjef i Telenor Plus (eier Startsiden) på.
Det samme skjer med SOL og for eksempel bilprodusenten Volvos norske nettside.
- Vi reagerer på at Microsoft setter inn annonser på toppen av vår side. Brukerne tror at det er vi som har plassert annonsen og vi mister kontroll over det som blir oppfattet som vårt redaksjonelle produkt, sier Terning til digi.no
- Vi regner med at Microsoft vil endre på dette, nå når de er blitt oppmerksomme på hvordan dette fungerer, sier Atle Lessum, informasjonssjef i Telenor Plus til digi.no.
- Dette er en relevant diskusjon, mener Harildstad i MSN.no..