Microsoft har innført Azure-rasjonering. Helse, beredskap og blålysetater er prioritert

Norsk tech-oppstart ble nektet å spinne opp serverklynge. Det er de ikke alene om.

Flere kunder opplever at Microsoft nå nekter dem ressurser i nettskyen. Visse kritiske samfunnstjenester er prioritert.
Flere kunder opplever at Microsoft nå nekter dem ressurser i nettskyen. Visse kritiske samfunnstjenester er prioritert. (Illustrasjon: digi.no)

Norsk tech-oppstart ble nektet å spinne opp serverklynge. Det er de ikke alene om.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Kampen mot pandemien har ført de største globale IT-aktørene sammen i et konsortium, som nå tilbyr en enorm datakraft til virusforskning. Det positive tiltaket for menneskeheten får kjedelige konsekvenser for ordinære kunder, som har begynt å merke mangel på ressurser i nettskyen.

– Microsoft har tatt flere grep med å prioritere enkelte kunder. Det betyr i praksis at plattform-as-a-service (PaaS) for kritiske tjenester ikke kan kjøres i Azure med mindre Microsoft har gitt deg prioritet, sier gründeren i en norsk IT-bedrift.

Vi har valgt å imøtekomme ønsket om anonymisering. Bare slik får vi historien med kritikk mot en av verdens største IT-leverandører.

I likhet med mange bedrifter i Norge kjører de på en ren Microsoft-stakk. Azure er den valgte plattformen. I går begynte en av de høyt spesialiserte skytjenestene som de betaler for å feile.

Feilet hele dagen

Bedriften opplever at Microsoft har innført et regime for rasjonering av dataressursene, uten å informere kundene. Hele gårsdagen gikk med til feilsøking, forteller de.

– Vi var i ferd med å spinne opp nye maskinlæring-algoritmer på analysetjenesten Azure Databricks. Dette holdt vi på med hele dagen, men det feiler. Vi greier ikke å spinne opp serverklyngene. Så tar vi kontakt med Microsoft, men de vet ikke så mye.

Svaret skal først ha kommet i sosiale medier.

– Det viser seg at de har allokert mye av maskinlæring-algoritmene til å prøve å løse covid-19-utfordringene. Det vi synes er utfordrende er at de gjør dette uten å si ifra til kundene.

Microsoft: – Disse får prioritet

Microsoft er åpne om kapasitetutfordringer i den dramatiske situasjonen som har oppstått. Selskapets innleide pressekontakt viser til et blogginnlegg fra forrige uke.

– For øyeblikket har vi følgende informasjon å dele; Microsoft følger aktivt med på ytelse og bruk for å sikre at vi optimaliserer tjenesten for kundene våre over hele verden, og for å imøtekomme ny vekst og etterspørsel. På grunn av stor pågang i den spesielle situasjonen vi alle befinner oss i, gjør vi proaktive tiltak for å planlegge for økt bruksperiode, og foretar midlertidige justeringer etter behov, skriver Microsoft Norges konstituerte kommunikasjonssjef Tone Kjensmo i en epost til Digi.no.

Les også

Et stykke ned i kunngjøringen fra Microsoft sentralt, kan vi lese at de gir hovedprioritet til blålysetater, helse- og beredskapstjenester og kritisk infrastruktur for offentlig forvaltning.

I tillegg ønsker de å sikre at de med hjemmekontor holder seg i gang med kjernefunksjonaliteten i Microsoft Teams. Om nødvendig vurderer IT-kjempen også å justere på gratistilbud, for å sikre støtte for eksisterende kunder.

Gjør det vanskelig å være sky-ambassadør

Måten leverandøren har håndtert dette på gjør at kunden revurderer sin bruk av spesielt PaaS, samt overgang til en mer tradisjonell arkitektur med dedikerte ressurser.

– Dynamisk allokering og skalering av ressurser viser seg høyst risikabelt i dagens situasjon. Microsoft ga ikke ut noen form for tydelig forhåndsvarsel om kapasitetsproblemer, eller hvilke tjenester som ble berørt. Det er vanskelig å være en cloud-ambassadør når vi ser hva som skjer i dag.

IT-gründeren har full forståelse for at Microsoft må re-prioritere bruk av ressurser, men sier det er helt kritisk med dialog i forkant, slik at kundene får tilpasset seg.

Flere i samme båt

Vedkommende er klar på at han ikke ønsker å fronte denne saken. Han vil ikke fremstå som en grinebiter. Det er flott at Microsoft deltar i dugnaden for å bekjempe den globale viruspandemien, men han ønsker som betalende kunde å bli informert.

– Vi planla å bruke Azure til maskinlæring, men tviler nå på at vi vil gjøre det. Vi kan ikke komme i en situasjon der våre kritiske tjenester går ned fordi Microsoft sier det ikke er prioritert. Problemstillingen er ikke unik for oss. Flere har opplevd det samme, uten å få vite noe.

Les også

Det er riktig at en rekke Azure-kunder har luftet sin frustrasjon med nedetid og manglende informasjon de siste ukene.

– Tolker du dette som at Azure har kapasitetsproblemer?

– Det handler om peak-scenarier. Det er ikke bare Microsoft som har stilt store ressurser tilgjengelig for covid-19-analyse. IBM og Amazon Web Services har også gjort det. Slikt dugnadsarbeid er selvsagt positivt, men det har sine konsekvenser hvis leverandørene ikke kommuniserer med kundene sine.

Les mer om hvordan skygigantene stiller enorm regnekraft til rådighet i kampen mot koronaviruset.

Dyrt og krevende å flytte

Vår kilde kjører i dag alt av dedikerte tjenester i Microsofts nettsky. Ifølge kunden er det ingen enkel oppgave å bytte leverandør.

– Utfordringen er at alt vi har av produksjon kjører i Azure. Hvis du begynner å spre ting på ulike nettskyer, så blir inn- og utdata mellom dem fryktelig dyrt. Det er kostnadsmessig veldig krevende. I så fall må vi flytte alt, og det er en massiv operasjon. Vi kommer nok til å gjøre andre arkitektur-valg, noe som betyr at vi er nødt til å gjøre en del utvikling på nytt.

I stedet for Azure sine proprietære PaaS-tjenester, så forteller han at de kommer til å benytte seg av mer standardiserte virtuelle maskiner (VM-er), som kan kjøre hvor som helst.

Savner informasjon

– Du sier at Microsoft ikke informerer kunder om hvem de har valgt å prioritere for adgang til nye skyressurser. Hva tenker du om mangelen på kommunikasjon?

– Det er som vanlig. Kommunikasjonen fra Microsoft er ikke spesielt god. Det er slik det er. Det har vi sett innen alt fra prisendringer til at de endrer på type ressurser som er tilgjengelig. Vi får nesten ingen informasjon. Du må følge med på online-forum og sånne ting for å få vite noe, og det er ekstremt krevende.

Microsoft Norge er forelagt kritikken og har fått anledning til å imøtegå eller kommentere det kunden sier i dette intervjuet, foreløpig uten å svare.

Les også

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen