Les digi.nos oversikt over Microsofts oppkjøp og investeringer:
- Microsoft-investeringer innen nettverk, verktøy og programutleie
- Microsoft kjøper opp multimediateknologi
- Microsoft: Strategiske investeringer i spill
- Oppkjøp skal sikre vekst for Microsofts portal MSN
- Microsoft er en kraft innen telekom og kabel-TV
- Microsoft investerer milliarder i Internett og bredbånd
Multimediateknologi var også motivet for vårens investering i ThingWorld.com, et amerikansk selskap som lager bevegelige multimediaobjekter av animasjon og lyd. For å lage slike "thing" bruker man selskapets verktøy ThingMaker. Fordelen med en Thing er at du får et dataobjekt du kan leke med eller bruke i simuleringer, uten at du har anledning til å fange det, endre det eller kopiere det. Midt i blinken for markedsførere og andre. Investeringsavtalen som ble kunngjort i mars forplikter ThingWorld til å sørge for at alt som er laget med Things kan avspilles med Microsofts Media Player.
I september fortalte halvlederleverandøren Cirrus Logic om sitt partnerskap med Microsoft, som også har med multimedia å gjøre, men ikke nødvendigvis med PC-er. Cirrus skal levere en ny serie med "Internett lydbrikker" tilpasset Microsoft-formatet Windows Media Audio. Brikkene skal først og fremst brukes i bærbare musikkspillere.
Beskyttelse av åndsverk i elektroniske medier er noe Gates har interessert seg for helt siden han på 1980-tallet sikret seg de elektroniske rettighetene til verdens mest berømte malerier. I mars gikk Microsoft et skritt videre, og investerte tungt i selskapet Reciprocal (tidligere kjent som Rights Exchange). Reciprocal har en egen løsning for styring og sikring av opphavsrettigheter til digitaliserte åndsverk, kjent som DRM (digital rights management). Investeringen gjør at Reciprocal utvikler sitt system og sine tjenester i tråd med Microsofts ambisjoner for Windows 2000.