Microsoft kjøpte verktøy for tv-annonsering

Navic Networks gir Microsoft et fotfeste i krysset mellom Internett og tv.

Navic Networks ble opprettet i 1999 i Waltham i delstaten Massachusetts, og har siden vokst til 82 årsverk. Selskapet leverer verktøy og tjenester beregnet på å gjøre annonsekampanjer på tv mer virkningsfulle, ved å gjøre dem mer målrettede.

Produktene til Navic samler seerdata og seerreaksjoner fra ulike kilder, og brukes til å til rette tv-annonser etter faktorer knyttet til demografi og geografi.

Navic ble kjøpt av Microsoft i går. Prisen er ikke oppgitt. Navic oppgir å ha mottatt til sammen 43 millioner i kapital gjennom tre investeringsrunder.

Hensikten med å kjøpe Navic skal være å snekre sammen en framtidig nettjeneste for annonsører, med verktøy for å plassere annonser i flere typer medier, som nettjenester, søketjenester på nett, videospill og tv.

Etter at Microsoft trakk seg fra kjøpet av Yahoo, og ble avvist i forsøket på å kjøpe søketjenesten til Yahoo, har det vært antatt at selskapet vil kjøpe opp mindre aktører for å bygge seg opp innen annonsering.

Til toppen