Microsoft klager Google inn for EU

Gir seks eksempler på det de mener er atferd som hemmer sunn konkurranse i Europa.

EU-kommisjonen innledet i november i fjor en gransking av Google på mistanke om brudd på antitrustlover. Rett før jul ble det meldt at granskingen ville bli utvidet, med utgangspunkt i klager fra tyske presseorganisasjoner som til sammen representerer 450 aviser og magasiner.

I et blogginnlegg fra Microsofts juridiske direktør Brad Smith heter det at Microsoft har gått til det oppsiktsvekkende skritt selv å levere en klage til EU-kommisjonen som ledd i deres pågående gransking av Google.

Smith peker på at Google har 95 prosent av søkemarkedet i Europa, og at denne andelen er langt større enn i USA. Microsoft har 25 prosent av markedet i USA, og mener at Googles praksis i Europa går ut på å hindre dem fra å utvide markedsandelen der.

– Vi er bekymret over et stadig tydeligere atferdsmønster rettet mot å stanse alle andre fra å skape et konkurransedyktig alternativ [til Google], skriver Smith.

Smith peker på at mens USAs justisdepartement ved to anledninger har grepet inn mot Googles «ulovlige atferd», har EU-kommisjonen hittil ikke tatt konkrete grep. I 2008 måtte Google oppgi et forsøk på å binde annonseprisene til Yahoo. I 2010 tok departementet standpunkt mot Google i striden rundt skanning og digital distribusjon av bøker.

I Europa mener Microsoft at Google prøver å hindre konkurrenters tilgang til data og innhold som de trenger for å tilby gode søketjenester til forbrukere og for å trekke annonsører til sine søketjenester. Smith gir seks eksempler på det:

  • Google har tatt tiltak som hindrer konkurrerende søketjenester fra å indeksere innhold lagt ut på Youtube.
  • Google hindrer mobiltelefoner basert på Windows Phone fra samspill med Youtube på linje med Android og iPhone. Mens Android og iPhone har egne Youtube-applikasjoner, er Windows Phone-brukere henvist til Youtubes mobile nettsted, fordi adgang til metadata er begrenset.
  • Google hindre konkurrenter fra å indeksere innhold fra noen av bøkene de har skannet og gjort digitalt tilgjengelig gjennom en egen tjeneste. Det dreier seg om bøker som er vernet av opphavsrett, men der det har vist seg umulig å spore opp den som innehar opphavsretten.
  • Annonsører som vil samordne data fra markedsføring fra Google med markedsføring gjennom for eksempel Microsoft adCenter, har ikke anledning til det, ifølge kontrakten de må inngå med Google for å annonsere der. Ifølge Smith innebærer det at Google ulovlig hindrer annonsørene fra fritt å disponere egne data. Det fordyrer annonsering hos Googles konkurrenter, og det hindrer konkurrentene fra å konkurrere på lik linje med Google.
  • Google har inngått avtaler med «ledende europeiske nettsteder» som tvinger disse til utelukkende å distribuere Googles søketjeneste. I noen tilfeller slår disse avtalene ut i at europeiske teleoperatører heller ikke kan distribuere Windows Live-tjenester, som jo tjener penger gjennom Microsofts søketjeneste Bing.
  • Til slutt mener Smith at Google innretter sine algoritmer slik at konkurrentenes annonser aldri når høyt opp på Googles egne tjenester.

Smith understreker at Google er et innovativt selskap og at de bør fortsatt ha den friheten de trenger for å fornye sine tjenester.

– Men de bør ikke tillates å videreføre en atferd som begrenser andres evne til fornyelse og til å tilby konkurransedyktige alternativer, slik de gjør i dag. Det er det vi håper europeiske myndigheter nå vil gripe fatt i og gjøre slutt på, avslutter Smith.

New York Times har konfrontert Google med disse påstandene. Googles talsperson Adam Kovacevich avviser at Google opptrer i strid med lover og regler, og sier de ikke hindrer Microsoft fra sin teknologi eller innhold. Han sier at Google har tatt den prinsipielle beslutningen å gjøre Youtube tilgjengelig på alle mobile plattformer gjennom selve nettsted, i stedet for gjennom applikasjoner tilpasset hvert enkelt operativsystem.

Youtubes nye mobile nettsted har vært på lufta siden i fjor sommer. Mottakelsen har vært svært positiv, og det ser ut til å være enighet om at det faktisk er bedre enn for eksempel iPhone-applikasjonen. (Se YouTube blows away iPhone app with faster HTML5-powered mobile site.)

Slik Smith gjengir Microsofts klage til EU, inneholder den ingenting om Googles oppkjøp av ITA, som granskes fortsatt av USAs justisdepartement. ITA leverer flyinformasjon til Bing og til mange reisetjenester på nettet. Ifølge Google er de innstilt på at ITA skal fortsette å levere flydata til Microsoft og andre konkurrenter også etter at kjøpet er fullført.

Det som vil være avgjørende for EU når de skal vurdere klagen fra Microsoft, er først og fremst i hvilken utstrekning Google konkurransepraksis skader forbrukerne. Argumenter basert på tilgang til annonsører vil ikke veie like tungt, heter det i ekspertuttalelser.

Til toppen