Microsoft lager egen «App Store»

Microsoft kopierer Apples suksessbutikk for mobiltelefoner.

Sammen med 3G-utgaven av iPhone, lanserte Apple også markedsplassen «App Store» i juni. Dette er en tjeneste hvor tredjepartsutviklere av programvare til iPhone kan få markedsført og solgt sin iPhone-programvare mot at Apple får en del av inntektene. For brukerne er kjøp av programvaren svært enkel.

    Les også:

Så langt tilbys over 2000 ulike programmer gjennom App Store. Dette er ikke noe stort antall sammenlignet med for eksempel det som tilbys til Windows Mobile - 18.000, men så er det da heller ikke mange månedene siden Apple først åpnet iPhone for systemspesifikk tredjepartsprogramvare.

Men selv om utvalget av programvare til Windows Mobile er langt større, er ikke nødvendigvis tilgjengeligheten så god. Det finnes ingen felles tjeneste hvor tredjepartsutviklere kan selge sine produkter til Windows Mobile-brukere på en enkel måte.

Nå ser det ut til at Microsoft ønsker å kopiere den i alle fall foreløpige suksessen Apple har hatt med App Store. I et innlegg i bloggen I Started Something går det fram at Microsoft har flere ledige stillinger knyttet til noe som i alle fall foreløpig kalles «Skymarket». En av stillingsannonsene finnes her.

Ifølge stillingsannonsene søker selskapet blant annet etter en senior produktsjef til selskapets Mobile Communications Services-team som kan lede lanseringen av en markedsplasstjeneste for Windows Mobile.

Produktsjefen skal blant annet definere produktutvalget, prissettingen, forretningsmodellen og regelverket for det som ifølge annonsen skal bli den foretrukne markedsplassen for utviklere som ønsker å distribuere og tjene penger på sine Windows Mobile-applikasjoner.

Ifølge annonsen er planen å lansere Skymarket kommersielt på samme tid som Windows Mobile 7 lanseres. Ifølge en presentasjon på denne siden, planlegger den Singapore-baserte mobilleverandøren MWg å lansere Windows Mobile 7-produkter senere i år.

Men Apple og Microsoft blir ikke alene. Også Google skal tilby en lignende markedsplass til selskapets mobilplattform, Android. Det ble kunngjort i Android Developers blog i slutten av forrige uke.

Ifølge kunngjøringen skal markedsplassen hete Android Market og være et åpent system for innholdsdistribusjon som vil hjelpe sluttbrukere med å finne, kjøpe, laste ned og installere ulike typer innhold til sine Android-baserte enheter.

Bilder fra Android Market som beskriver noe av arbeidsflyten og sikkerhetsfunksjonaliteten.
Bilder fra Android Market som beskriver noe av arbeidsflyten og sikkerhetsfunksjonaliteten.

Konseptet skal ha enkelte likheter med Googles Youtube-tjeneste. Det vil utstyres med et feedback- og rangeringssystem, slik Youtube har, og utviklerne skal kunne tilby sitt innhold etter å ha gått gjennom tre enkle trinn - registrering som handelsperson, opplasting og beskrivelse av innholdet og deretter publisering.

Det planlegges også å gi utviklerne tilgang til verktøy og analyser som skal hjelpe utviklerne med å videreutvikle sine tilbud.

Til toppen