Microsoft lanserer MSN Mobile

Denne trådløse tjenesten skal kanalisere nyhetene du trenger mest, direkte til din mobiltelefon.

Som abonnent lager du en personlig profil som tjenesten retter seg etter slik at du bare fores med det du tror du har mest nytte eller glede av. Du får værmeldingen som passer til der du oppholder deg, du får resultatene til dit hjertes fotballag, og så videre.

I løpet av få måneder, lover Microsoft å utvide tjenesten som foreløpig bare tilbys i USA, til å gjelde e-post, adresselister og kalendere, samt børskurser.

Skreddersydde Internett-tjenester til mobiltelefoner og lommemaskiner med trådløs dataforbindelse oppstår som et viktig konkurranseområde i USA. America Online og Yahoo! har begge kunngjort planer om slike tjenester.

En av årsakene til at Microsoft lanserer sin tjeneste først, er den nylig kunngjorte overtakelsen av OmniBrowse, et selskap som spesialiserer seg på programvare for å tilrettelegge informasjon fra Internett til lommemaskinene Palm fra 3Com. Selv om MSN Mobile foreløpig bare retter seg mot interaktive personsøkere og mobiltelefoner, skal Microsoft ha ambisjoner om å gjøre tjenesten tilgjengelig for flere apparattyper.

En annen årsak er forrige ukes lanseringen av Internett-telefonen i1000plus fra Nextel Communications, et selskap Microsoft kjøpte en fem prosent andel i for en måned siden. Telefonen er utstyrt med en versjon av Microsofts nettleser, og skal være godt tilrettelagt for MSN Mobile.

Microsoft mener at MSN mobile kan få rundt to millioner brukere det første året.

En av de mer avanserte tjenestene Microsoft ser for seg, bygger på en egenskap myndighetene krever innebygget i mobiltelefoner for å gjøre det enklere å holde rede på hvor de befinner seg til enhver tid. Ideen er å tappe denne informasjonen for å fore brukeren med opplysninger om hva som er tilgjengelig av restauranter og forretninger i nabolaget.

Til toppen