Microsoft er selvfølgelig mest kjent for sin programvare, men selskapet selger også en rekke "harde" produkter som Xbox, mus, tastatur og annet. Nå kaster selskapet seg inn på enda et nytt område.
Håpet er at Microsoft merkenavn og Windows-tilpassede produkter skal stjele andeler av det raskt voksende markedet for hjemme-nettverk. Microsoft lanserte i går derfor et ras av produkter for trådløse og ikke-trådløse nettverksprodukter.
Analytikere tror at markedet vil vokse med 50 prosent i år. Microsoft trenger dessuten å skaffe seg en posisjon på nettverk, for selskapet selger stadig flere hjemmeprodukter som trenger å kommunisere med hverandre.
Les også:
-
Ny standard for raskere og enklere trådløse nettverk
Enkelt utstyr for trådløst lokalnett
Åpner for raskere trådløse nett i Norge


MN-500 Wireless Base Station vil gi WLAN (802.11b)-forbindelse samt en fireports hub for vanlig 10/100 Ethernet. Enheten vil koste 150 dollar i USA.
For å koble opp maskiner trådløst tilbyr Microsoft MN-510 Wireless USB-adapter for stasjonære maskiner og MN-520 PC Card-adapter for bærbare. Begge vil koste 80 dollar i USA.
Microsoft vil også tilby to pakker med bare WLAN-basestasjon og mottaker for enten stasjonære og bærebare maskiner. For vanlig Ethernet lanserer Microsoft en fireports hub og adaptere for PC-er.
Ifølge amerikanske analytikere Cnet har snakket med, er Microsoft-produktene ikke spesielt billige. Microsoft satser åpenbart på brukervennlighet som sitt viktigste argument.
Microsofts nettverksprodukter skal automatisk kunne gjenkjenne din Internett-leverandør og velge riktige innstillinger selv.
Men amerikanske analytikere peker på at Compaq (bildet over) og mange andre store produsenter har trodd at deres merkenavn skulle avgjøre valget for brukerne, men det er nisjeselskaper som NetGear, D-Link, Linksys og SMC som leder markedet med billige produkter.