Microsoft Lync klar for volumkunder

100 norske miljøer er i gang med prosjekter rundt den nye plattformen for samhandling.

I dag lanserte Microsoft sin nye samhandlingsplattform Lync, tidligere kjent som Office Communications Server. Også Communications Online og Communicator er lagt inn i Lync.

Lync 2010 og Lync Server 2010 ble sluppet som «release candidate» (RC) 13. september. Fra 1. desember er de tilgjengelig for volumkunder, i endelig versjon.

I Norge ble Lync-lanseringen markert med et arrangement i samarbeid med Telenor. Lync er grunnlaget for Telenors storstilte prosjekt «Way of Work» med samhandling for 40.000 ansatte. Telenor er også partner i Microsofts satsing på Lync, med tilbud om integrasjon mot telefoni, slik at en person kan motta innkommende samtaler til ett nummer på den klienten for hånden – pc, mobiltelefon, nettfjøl, fasttelefon – som er mest hensiktsmessig i øyeblikket. (Også Netcom kan tilby dette.)

En annen norsk referansekunde for Lync, er BW Offshore. De er blant annet fornøyd med hvordan Microsofts samhandlingsplattform bidrar til å minske roamingutgifter til mobilkommunikasjon: Oppringing til et mobilnummer når mottakeren er i selskapets lokaler i et annet land, formidles gjennom Lync i stedet for gjennom mobiloperatører, og styres til mobiltelefonen – eller en annen klient – fra en lokal og tellerskrittfri løsning.

Blant dem som kan bistå norske selskaper med utfyllende løsninger rundt Lync er Aastra Telecom, Autra, Competella, O.J. Dahl, Euroline, HP og Trio, samt videokonferanseleverandørene Polycom og Tandberg. Atea, EDB Ergogroup og Datametrics er blant dem som kan bistå med integrasjon.

Foruten Telenor har Microsofts samhandlingsløsning også funnet veien til store norske bedrifter som Statoil, Statnett, Statkraft, Det norske Veritas, Avinor og Storebrand, og prosjekter er på gang hos blant annet Oljedirektoratet, Departementenes servicesenter, Posten og NRK.

– Et hundretalls kunder er i gang, i både offentlig og privat sektor, forteller løsningsspesialist Lars Erik Norum i Microsoft Norge til digi.no. – Lync treffer umiddelbart der man har store distribuerte plattformer og mye reising. Jeg tror alle som holder seg med Office 2010 og Exchange 2010 vil ta bruk Lync, fordi det gir hurtig kostnadsbesparelse og mer effektiv samhandling.

De som nå er i gang med Lync i Norge, er i all hovedsak store miljøer. Norum tror små og mellomstore bedrifter vil foretrekke løsninger der Lync tilbys som tjeneste, uten egne servere og egen drift.

– Flere av våre partnere vil tilby slike tjenester i Norge. Microsoft tilbyr Lync som tjeneste, med foreløpig uten integrering mot telefoni. Vi regner med at det kan komme i løpet av 12 til 18 måneder. Da vil små og mellomstore bedrifter kunne velge Lync som tjeneste, og velge for eksempel å knytte de ansattes mobilnummer til deres Lync-klient, slik Storebrand og Statoil gjør i dag.

Lync er sammen med Sharepoint og Exchange en bestanddel i pakken «Office 365» som Microsoft kunngjorde i slutten av oktober, og som skal gjøres tilgjengelig i løpet av første halvår 2011 (se artikkelen Microsoft tilbyr hele kontoret i nettskyen). Ideen er å gjøre all funksjonalitet som i dag leveres gjennom disse pakkene, samt kontorapplikasjonene Office, tilgjengelig gjennom nettskyen.

Avhengig av hvor mye man ønsker av IT-tjenester, vil et abonnement på «Office 365 for Enterprises», som er varianten med tilgang til samhandling og andre avanserte tjenester, koste fra 2 til 27 dollar per bruker per måned.

Da Office 365 ble kunngjort, innrømmet Microsofts Office-sjef, Kurt DelBene, at få kunder har ressurser til selv å legge ut Office, Sharepoint, Exchange og Lync i full bredde. Nettskyløsningen er med andre ord et vilkår for å nå ut til andre enn de store.

    Les også:

Til toppen