Resultaterfinans

Microsoft og Google takket nei

Det ble AOL Time Warner som stakk av med Facebook-konkurrenten Bebo.

14. mars 2008 - 09:37

Alle gispet da Google betalt 1,6 milliarder dollar for Youtube, men i etterkant var det billig, hverfall når man nå ser hva som betales for aktører som ikke er markedsledere i sitt segment.

Oppkjøpet Time Warner og AOL gjorde i går understreker at låneproblemene i USA foreløpig ikke har gjort noe dramatisk for IT- og internett-bransjen. For AOL skal betale 850 millioner dollar for sosiale nettverkstjenesten Bebo.

Time Warner har tidligere bommet tungt på oppkjøp av teknologi: Fusjonen/oppkjøpet av den gamle portal og internett-via-modem-kongen AOL regnes som den største og dyreste tabben under dotcom-årene. AOL hadde før dette kjøpt Netscape.

Ryktene om et salg av Bebo har gått lenge og det har blitt spekulerte i langt høyere priser og helt andre kjøpere. For mange trodde at både Microsoft og Google ville være interessert i å kaste seg inn i kampen om annonseinntektene på Facebook og Myspace. Microsoft kjøpte i fjor fem prosent av aksjene i Facebook.

Bebo er dog tredje størst i USA med sine 40 millioner medlemmer, men det er et langt fall fra Facebook og så Myspace og ned til Bebo. Men i England hevder selskapet å være størst.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra