Karriere

Microsoft øker på med konsulenter

Microsoft Danmark skal doble sin konsulentstab. Norges-sjefen tror ikke det er problematisk hvis de gjør det samme.

22. mars 2006 - 13:13

I Danmark har Microsoft ambisjoner om å doble sin konsulentstab. De ansetter 20 nye konsulenter i år og innen tre år skal de ha 110 konsulenter.

Den danske konsulentavdelingen hos Microsoft betjener kunder direkte, men konsulentsjef Lars Nørgaard sier at de som hovedregel går sammen med partnere.

- Men våre priser er typisk høyere enn hos partnerne våre. Det skyldes at vi ikke ønsker å konkurrere med dem. Hvis vi allikevel er oppe mot en partner i en konkret budsituasjon, og vi tror at partneren er godt skodd for oppgaven, så vil vi typisk velge å trekke oss, sa Nørgaard til Common.dk.

Nyansettelsene hos Microsoft Danmark bunner i et ønske om å sette i gang flere fyrtårnsprosjekter, det Microsoft pleier å kalle Lighthouse-prosjekter.

Et fyrtårnsprosjekt er et prosjekt hos høytprofilerte kunder hvor Microsoft ikke har referanser i forveien. Det kan for eksempel være prosjekter hvor det migreres fra konkurrentenes systemer.

- Fyrtårnsprosjekter tar vi alltid sammen med partnerne, sier Nørgaard til Common.dk.

Microsoft Danmark tror at den økte konsulentstaben vil være med på å bidra til økt vekst i enterprisemarkedet og at den veksten også vil komme partnerne til gode.

Historisk har Microsoft lykkes svært godt med å levere produkter og la partnere få gjøre konsulentarbeid som en verdiøkende tjeneste på toppen av selskapets programvare. Når Microsoft har gått inn i nye markeder med sin programvare har de som regel priset produktene sine langt lavere enn hva de eksisterende aktørene har gjort.

Denne strategien har gjort det lettere for Microsofts partnere å tjene penger på sine tjenester når en mindre andel av kundens budsjett går til programvaren.

I Norge har Microsoft 22 ansatte i sitt konsulentapparat. De jobber ifølge Knut Morten Aasrud, administrerende direktør i Microsoft, sjeldent på egne prosjekter.

- Med 22 konsulenter er vi ikke akkurat i stand til å utgjøre det, og det er heller ikke intensjonen, sier Aasrud til digi.no.

Konsulentene jobber stort sett med å levere spisskompetanse på prosjekter sammen med Microsofts partnere.

- Konsulentavdelingen vår vokser den også. Det er vel omtrent på linje med selskapets øvrige vekst, sier Aasrud.

Microsoft-sjefen ser ikke bort fra at også den norske konsulentstaben kan dobles innen rimelig tid, men han tror ikke det er en aktuell problemstilling.

- Det er alltid vanskelig å vite hvor du skal sette streken, men vi forsøker å løse det sammen med våre partnere. Jeg synes ikke det er et stort dilemma og det er neppe noen trussel for våre partnere, avslutter Aasrud.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.