Microsoft rydder i TV-satsing

Microsoft går svært bra og sier sjelden opp folk, men selskapets TV-satsing feilet. Nå svinger Steve Ballmer øksen.

Microsoft får til mye og satser igjen dersom ikke første eller andre forsøk sitter. Men satsingen på digital-TV har åpenbart brukt opp mange av sine sjanser. Da hjelper det ikke med overskudd i milliard-dollar-klassen.

For selskapet har så langt ikke lykkes å oppnå volumsalg av verken programvare for å sende eller motta TV, til tross for store investeringer i kabel-TV-selskaper som UPC. I fjor trakk selskapet seg med sin mindre investering i kabel- og bredbåndsselskapet.

Selskapet har stort sett tapt kampen mot Oracle-eide Liberate Technology.

Les også

Nå svinger Microsoft-sjef Steve Ballmer øksen over selskapets to grupper som arbeider med interaktiv TV. 60 ansatte i Microsofts interaktive TV-gruppe og 140 datterselskapet i UltimateTV mister jobben, skriver Wall Street Journal.


Microsoft offentliggjorde at UltimateTV skulle legges ned i januar, men etter tre måneder har bare 25 av 168 ansatte funnet ny jobb andre steder i konsernet.

Mye av årsaken er trolig krisen i kabel-TV-bransjen som bremser investeringer i nytt utstyr og drømmen om interaktive sendinger.

Microsoft skal fremover satse på programvare for enklere type sendinger som video-på-bestilling og tjenester for musikk og bilder, sier Microsofts TV-sjef Moshe Lichtman i et internt brev.

Til toppen