BEDRIFTSTEKNOLOGI

Microsoft-selgere nervøse for direkte-salg

De norske distributørene og forhandlerne av Microsoft-produkter er nervøse etter at selskapet startet direkte-salg av programvare i USA på tirsdag. Microsoft får større makt, mener de.

Einar Ryvarden
4. feb. 1999 - 14:51

Microsoft USA ser ut til å ha tatt hele bransjen på senga da de i relativ stillhet åpnet sin nye Internett-butikk på tirsdag. Over Internett kan nå mindre kunder i USA bestille alle Microsofts produkter til en rabatt på mellom 20 og 25 prosent. Kundene kan velge mellom tre forhandlere som sender ut varene (se peker til egen sak nedenfor eller i margen til høyre).

Dette betyr billigere programvare for kundene. Men Microsofts partnere, som lever av å distribuere og selge programvare, skjærer tenner. Med åpningen av sin nettbutikk kaster Microsoft seg inn i den kanalkrig som Dell startet i PC-bransjen med sitt direktesalg.

En ringerunde til de fem norske Microsoft-distributørene avslører stor uro og overraskelse over Microsofts initiativ.

- Totalt omsatte Microsoft for rundt 700 millioner kroner i 1998, forteller Leif Aasen, distribusjonssjef hos Microsoft Norge. Det foregår nå hektisk møteaktivitet mellom Microsoft og deres partnere for å diskutere fremtiden.

- Dette ser ikke særlig bra ut - med direktesalg forsøker Microsoft å ta noe av den kontrollen forhandlere og distributører har i dag. Microsoft har ymtet om dette en stund, men vi fikk nyheten over Internett, sier Even Fossen, administrerende direktør hos Computer 2000, til digi.no.

Computer 2000 en av fem Microsoft-distributører i Norge. Fossen frykter både en norsk kopi av den amerikanske nettbutikken og fremtidige muligheter.

- Direktesalgs-løsningen til Microsoft kan utvides på uante måter, sier han.

Fossen tror det særlig er kunder med egen datastab og kunder som skal utvide bruken av produkter de allerede har som vil fristes til å handle over Internett. Han vil be om et møte med Microsoft for å diskutere fremtiden. Allerede tirsdag kveld ringte han til Aasen.

- Dette er bekymringsfullt. Vi må ta hensyn til muligheten for direktesalg i våre budsjetter og fremtidsplaner fordi direktesalg vil endre vår rolle. Jeg ønsker et møte med Microsoft Norge for å diskutere dette, sier Steinar Eide, markedssjef i Scribona Computer Products.

Andre distributører er tydelig overrasket og vet ikke hva de skal mene om muligheten for direktesalg i Norge. Hos flere distributører er det umulig å få tak i noen som er villig til å kommentere situasjonen.

- Vi vil ikke kommentere dette nå, sier Åge Kalsæg, direktør for enterprise solutions ver Ingram-Micros Norges-kontor. Ingram Micro er verdens største IT-distributør.

- Vi har de siste to årene rådet distributørene til å fokusere på de små forhandlerne som trenger mye støtte, dette blir deres viktigste jobb i fremtiden, sier Aasen til digi.no. Aasen kan ikke gi de norske distributørene noen garanti mot en norsk Internett-butikk, men sier at Microsoft foreløpig ikke planlegger direktesalg i Europa.

Merkantildata, den største Microsoft-forhandleren i Norden, tror ikke et direktesalg vil påvirke dem sterkt.

- Marginene på et rent produktsalg er så små - det er tilpassing og kundestøtte vi tjener penger på, sier Espen Vollebekk, finansdirektør i Merkantildata.

- Direktesalg tvinger derfor frem en klarere prising av løsninger i databransjen, der kundene - som før betalte for et produkt og fikk support gratis - nå betaler mindre for produktet og kan velge hvor mye hjelp de vil ha, sier Vollebekk.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.